Особливості музично обдарованих студентів педагогічних навчальних закладів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті за допомогою теоретичних методів педагогічного дослідження розкрито сутність поняття «музично обдарований студент», встановлено природу виникнення музичної обдарованості та розглянуто особливості прояву музично обдарованих студентів за різними авторами. Окреслений матеріал спрямований на допомогу викладачам у знаходженні нових підходів щодо організації навчально-виховного процесу із музично обдарованими студентами педагогічних університетів. Урахування специфіки музичної діяльності та особливостей студентів із музичним обдарованням сприятиме покращенню професійної підготовки майбутніх педагогічних кадрів.
The author takes up the position that training of competent teachers requires taking into account their ability and talent. The article, by means of theoretical teaching research methods, reveals the essence of the "musically gifted student" concept. Nature of musical talent has been established and talent manifestations peculiarities in musically gifted students have been considered according to various authors. The author believes a musically gifted student to be a personality possessing a higher level of musical abilities, accompanied by high achievements in musical activities, and requires appropriate conditions for their development and manifestation, as well as a special curriculum. Nature of musical abilities and talent is seen as an innate feature of a personality that is developed and manifested in its activity, and is a necessary condition for its success. Peculiarities of talent manifestations in musically gifted students are considered in a different way by every scholar. However, the best list of proper personality features, according to Vasilyeva N. V. is suggested by Poluboyaryna I. I., because it takes into account the specific nature of musical activity. Thus, the author says that musically gifted students are distinguished by motivated and creative orientation and activity, desire for self-education, need for appreciation of their own activities, communicativeness, creative abilities, etc. The outlined material will assist teachers in searching new approaches to organizing the academic process for musically gifted students of teachers training universities. Taking into account the specific nature of musical activities and peculiar features of musically talented students will improve the professional training of future teachers. In her further activity, the author intends to follow the above mentioned positions and, basing on the essence of "creativity" and "Music academic activity" concepts, direct her attention to the peculiarities of music and academic creativity of musically gifted students at teachers training universities.
Опис
Ключові слова
музика, music, акмеологія, acmeology, евритмія, eurythmy, музикотерапія, music therapy, здібності, abilities, обдарованість, talent, обдарований студент, gifted student, музично обдарований студент, musically gifted student
Бібліографічний опис
Васильєва, Н. В. Особливості музично обдарованих студентів педагогічних навчальних закладів [Текст] / Н. В. Васильєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2016. – № 1 (55). – С. 50–59.