Досвід формування в майбутніх викладачів вокалу пропедевтичної компетентності

Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті розглядається проблема підвищення якості підготовки майбутніх викладачів вокалу у вищих музично-педагогічних закладах. Її рішення пов’язується з формуванням пропедевтичної компетенції в студентів магістратури. Обґрунтовано сутність поняття пропедевтичної компетентності, під яким розуміється здатність викладача до упередження професійних помилок, типових для фахівців на початковому етапі професійної діяльності. Визначено головні недоліки та прояви педагогічних помилок викладачів вокалу-початківців, формування пропедевтичної компетентності студентів магістратури музично- педагогічних освітніх закладів. Схарактеризовано комплекс методів, спрямованих на мінімізацію й запобігання найбільш загрозливих для вокального розвитку та професійної діяльності майбутніх учителів музичного мистецтва педагогічних помилок.
The article considers the most common problems arising during vocal training process of future music teachers. The author gives grounds for method of propaedeutics which allows to minimize the pedagogical mistakes, singles out three vectors of propaedeutics realization corresponding to three levels of pedagogical activity organization: strategic, tactical, and operational. The importance of mastering propaedeutic competence by vocal teachers is underlined, and is connected with the tasks of hygiene, future music teachers ’ vocal potential preservation and development. The essence of the pedagogical mistake as an unintentional violation of norms and consistency that regulate professional teacher’s activity is revealed. Three levels of the educational process organization and their corresponding pedagogical mistakes are singled out: strategic, tactical and operational, based on which analysis and typology (see the last paragraph) of the content aspect of possible deformations in the teacher’s activity at vocals class are conducted, the analysis of the vocal training goals of the future music teacher is carried out and tasks that are solved in the process of teaching students singing, namely: formation of vocal and technical base, work on the repertoire, preparation for performing and vocal-pedagogical activities, are revealed. The component structure of vocal teacher’s propaedeutic competence is considered and includes professional (musical and methodological) erudition; mastering of diagnostic and monitoring techniques; mastering of forecasting and creative planning process; readiness for reflection, correction and self-correction. Furthermore, three classes of potentially possible mistakes in the learning process construction are characterized: axiological, hermeneutic and, praxeological.
Опис
Ключові слова
викладач вокалу, пропедевтика, структура пропедевтичної компетентності, педагогічна помилка, vocal teacher, propaedeutics, structure of propaedeutic competence, pedagogical mistake
Бібліографічний опис
Ян Сяохан Досвід формування в майбутніх викладачів вокалу пропедевтичної компетентності [Текст] / Ян Сяохан // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 2 (12). – С. 189–196.