Художня освіченість майбутніх учителів музичного мистецтва в компетентнісній парадигмі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Цьома С. П.
Анотація
У статті актуалізовано компетентнісну парадигму мистецької освіти, у межах якої освітній процес із підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва орієнтований на формування художньої грамотності, освіченості й інших ієрархічних констант їхньої фахової якості. Наголошено на полікультурному, крос-культурному та транскультурному кліше художньої освіченості. Показано, що художня освіченість у фаховій підготовці виявляється на трьох рівнях зв’язків: внутрішньо-фахових, спеціалізованих та відділених. Надано визначення поняття «художня освіченість майбутнього вчителя музичного мистецтва».
The article actualizes and characterizes the competence paradigm of education as dominant in the development strategy of all levels of education in Ukraine. An analysis of the literature and the state of the problem shows that focus on the competence paradigm has exacerbated the problem of the education quality, including future musical art teachers. The article presents theories that reveal prerequisites for the formation of a competent specialist, as well as possible hierarchy of the levels of such quality that exceeds the competence indicators. According to a number of scientists, such prerequisites are functional literacy and erudition. In future musical art teachers ’ training, a significant competence that has the most integral character is artistic competence, which includes such quality vectors as multicultural, cross-cultural and transcultural competence in the aspects of artistic culture. Its basis is artistic literacy and artistic erudition. The latter has an integrated phenomenology and combines multicultural, polyartistic and cross-cultural erudition. Artistic erudition of future musical art teacher is considered as professional quality of a specialist’s, which is the basis of professional competence and is characterized by formed functional literacy in polyartistic, multicultural, cross-cultural projections, skills of their application during establishment of interdisciplinary connections, mental operations of comparison of expressiveness means of various types of art and real life, representations of the holistic artistic picture of the world for the qualitative interpretation of works in the performing and pedagogical processes. In further studies it is planned to consider such clichés of artistic erudition of future musical art teachers as: multicultural, cross-cultural and transcultural, and show the results of their extrapolation to the piano training offuture specialists.
Опис
Ключові слова
компетентнісна парадигма, функціональна грамотність, художня освіченість, майбутні вчителі музичного мистецтва, competence paradigm, functional literacy, artistic erudition, future musical art teachers
Бібліографічний опис
Реброва, О. Є. Художня освіченість майбутніх учителів музичного мистецтва в компетентнісній парадигмі [Текст] / О. Є. Реброва, Пань Шен // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : наукове видання / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюга, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2019. – Вип. 1 (12). – С. 89–97.