Особливості формування іншомовної лексичної компетентності в письмі майбутніх IT-фахівців

Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Статтю присвячено проблемі формування лексичної компетентності в письмі майбутніх ІТ-фахівців. Висвітлено поняття іншомовної лексичної компетентності в письмі. Обґрунтовано та схематично представлено взаємозв'язок між фазами роботи лексичного механізму, етапами роботи з формування мовленнєвої діяльності в письмі, етапами оволодіння письмом, рівнями породження писемного мовлення та здійснено розподіл компонентів лексичної компетентності в контексті співдії зазначених фаз, етапів та рівнів. Запропоновано теми та ситуації з професійного середовища ІТ-фахівців, які стануть основою для розробки комплексу вправ для формування іншомовної лексичної компетентності в письмі майбутніх ІТ-фахівців.
This article concerns future IT-specialists and formation of their written lexical competence in a foreign language. Lexical competence in writing is broadly defined as the ability – based on lexical knowledge, skill, and awareness – to identify definitive and contextual meanings, and select a suitable word in response to a given set of circumstances. To do this, one must choose the right word among semantically related words, use a word in appropriate contexts and collocations, understand lexical units in phrases, sentences, and texts, and then match the communicative situation, style, and genre in speech or writing. The sum of this array of linguistic action is called lexical mechanism, a process that covers the following sequence of stages or phases: motivational (the conception of the message), analytical and synthetical (selecting the channel, decoding of the message), implementation of the inner program (interpreting the message and feedback), and, finally, control (self-reflection and evaluation). This article also presents and discusses the early, training stages of writing (receptive, receptive-reproductive, productive, and control) and progresses to the later stages of mastery, in which levels of written motives and communicative intention, internal lexico-grammatical realizations, external or written expression) are characterized and correlated. The structure of lexical competence consists of the following components: knowledge, receptive and reproductive skills, awareness, and individual language and speech experience. The targets of development in written lexical competence at each level of production are defined. There are several levels. The first is activization of background knowledge, actualization of written lexical skills, and proper usage of a word, or semantics. The second level concerns the tentative creation of a condition for lexical awareness development. The third, external or written expression, is aimed at a lexical unit's semantization. This stage involves syntagmatic and paradigmatic relationships, improvement and consolidation of knowledge, skills and abilities acquired earlier, formation of receptive and reproductive lexical skills, and, lastly, improving the ability to use lexical units in real-life conditions. Additional skills, formed during the stage of control and evaluation (improvement of reproductive lexical skills of choosing a right word and using in with other words according to the communicative situation) are defined and analyzed as well.
Опис
Ключові слова
лексична компетентність у письмі, писемне мовлення, лексичні навички, лексичні вміння, ІТ-фахівці, lexical competence in writing, written speech, lexical skills, knowledge, IT-specialists
Бібліографічний опис
Палецька-Юкало, А. Особливості формування іншомовної лексичної компетентності в письмі майбутніх IT-фахівців [Текст] / А. Палецька-Юкало // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 1 (85). – С. 39–51.