Оздоровча спрямованість фізичного виховання студентів на основі впровадження інноваційних фітнес-технологій

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Розроблено оздоровчо-тренувальну програму занять на основі застосування засобів функціонального фітнесу, спрямовану на корекцію фізичної підготовленості студентів. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, анкетування, педагогічне спостереження, педагогічний експеримент. Авторська програма передбачала формування здоров'язбережувальної компетентності студентів шляхом поетапного збільшення частки занять функціональним фітнесом у позааудиторних формах, реалізація якої здійснювалася протягом навчального року. Подальшу перспективу вбачаємо у визначенні динаміки розвитку рухових здібностей у студентів в умовах позааудиторної роботи в закладах вищої освіти під впливом експериментального фактору.
The health-improvement training program is developed on the basis of the use of functional fitness means, aimed at correcting physical preparedness of students. Methods of research: analysis of scientific and methodological literature, questionnaires, pedagogical observation, pedagogical experiment. On the basis of the analysis of scientific and methodological literature and in the process of pedagogical observation, we have formed the task of pedagogical experiment, which consisted in substantiating health training program for students on the basis of the use of functional fitness tools. Using the questionnaire it is determined that interest in physical education, both educational and non-educational forms of training can be increased, if such means of physical education that are more popular among students of pedagogical specialties will be used. 126 students of 1-2 years of study of Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko took part in the survey. They answered correctly all the questions asked. A comparative analysis of sports interests suggests that it is possible to distinguish sports which are most popular among students. The results of the survey showed that students would like to go in for various types of fitness in an organized manner. The vast majority of respondents are interested in various types of fitness. The author's program envisaged formation of health-saving competence of students by gradually increasing the proportion of functional fitness in extracurricular forms, implementation of which was carried out during the academic year. The authors proposed to use programs of strength training, endurance training, stretching, breathing exercises, and elements of mental fitness. A complex of specialized exercises of selective orientation was used to form a proportional body structure, development of physical qualities and increase the level of functional capabilities of an organism. The structure of each stage was different in terms and means of training. The tasks for increasing the volume of motor activity, strengthening of physical health, improving physical fitness, awareness in the field of physical culture and sports, and maintaining the level of sports performance of students were solved. In the future, we see the dynamics of motor abilities of students in conditions of extracurricular work in higher education institutions under the influence of the experimental factors.
Опис
Ключові слова
фізичне виховання, студенти, фізична підготовка, оздоровчо-тренувальна програма, функціональний фітнес, physical education, students, physical training, health and fitness program, functional fitness
Бібліографічний опис
Дубинська, О. Оздоровча спрямованість фізичного виховання студентів на основі впровадження інноваційних фітнес-технологій [Текст] / О. Дубинська, С. Гвоздецька // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 9 (83). – С. 229–239.