Відмінності в показниках соматичного здоров'я, рухової активності, теоретичної підготовленості й мотиваційно-ціннісної сфери старшокласників та студентів залежно від статі

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Визначено відмінності в показниках соматичного здоров'я, рухової активності, теоретичної підготовленості й мотиваційно-ціннісної сфери школярів старшої школи та студентів залежно від статі. Показано, що загалом за більшістю параметрів показники прояву складових фізкультурної освіченості були вищими в юнаків (від 2 % до 21,3 %), особливо значною є різниця для показників соматичного здоров'я (21,3 %) та рухової активності на високому рівні енерговитрат, тобто організованих високоінтенсивних занять видами спорту та рухової активності (13,8 %). Лише для показників рухової активності на середньому рівні інтенсивності статистично вірогідних відмінностей не було зафіксовано. За індексом рухової активності результати юнаків переважали дівчат, окрім даних для ІІ курсу університету, де вірогідної різниці не було зафіксовано.
The aim of the article is to identify the differences in terms of somatic health, physical activity, theoretical preparedness and motivational value areas of high school pupils and students regardless of sex. Scientific novelty. The differences in terms of somatic health, physical activity, theoretical preparedness and motivational value areas of high school pupils and students regardless of gender are identified. In school for the overwhelming majority of parameters the results were higher in boys (from 2 % to 21,3 %), especially essential is the difference in the indicators of somatic health (21,3%) and physical activity at a high level of energy consumption, that is organized sports and physical activity classes of high intensity (13,8%). The indicators of theoretical preparedness in boys and girls are also likely to differ. Differences in the individual indicators of physical culture of the second-year students, depending on the gender, are manifested in the superiority of the results of the male students over the indicators of female students in most of the parameters, although for the four of them the results are statistically not significantly different (physical activity index, high level of physical activity, theoretical preparedness, motivation to studying physical culture). Conclusions and directions of further research. In general, for all age groups for the majority of parameters the indicators were higher in boys, especially significant was the difference in the indicators of somatic health (21,3 %) and physical activity at a high level of energy consumption, i.e. organized sports and physical activity (13,8 %). Physical activity index of boys' results dominated girls' results, except for the second course of the university, where the real difference had not been fixed. Kinaesthetic activity on average is higher in young girls for 9th graders, and second courses, while in 8th graders and second course university students young men dominated girls for this component. The prospect of further research. Further research should be focused at development of the specific content of general physical education of students.
Опис
Ключові слова
статеві відмінності, соматичне здоров'я, рухова активність, теоретична підготовленість, старшокласники, студенти, sexual difference, somatic health, kinaesthetic activity, theoretical preparation, high school students, college students
Бібліографічний опис
Томенко, О. Відмінності в показниках соматичного здоров'я, рухової активності, теоретичної підготовленості й мотиваційно-ціннісної сфери старшокласників та студентів залежно від статі [Текст] / О. Томенко, С. Матросов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 9 (83). – С. 113–123.