Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7082
Title: Суспільствознавча освіта учнів з інтелектуальними порушеннями : сутність поняття, зміст, структура
Other Titles: Social education of children with intellectual violation : essence concept, content, structure
Authors: Косенко, Юрій Миколайович
Kosenko, Yurii Mykolaiovych
Keywords: суспільствознавча освіта
social science education
school social science
social science competence
шкільне суспільствознавство
суспільствознавча компетентність
Issue Date: 2018
Publisher: Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди
Citation: Косенко, Ю. М. Суспільствознавча освіта учнів з інтелектуальними порушеннями : сутність поняття, зміст, структура [Текст] / Ю. М. Косенко // Humanitarium. – Переяслав-Хмельницький, 2018. – Том 42, Вип. 2 : Педагогіка. – С. 74–83.
Abstract: У статті проаналізовано нормативно-правові документи, погляди науковців та подано авторське трактування понять «суспільствознавча освіта», «шкільне суспільствознавство» та «суспільствознавча компетентність». Розкрито сутність згаданих понять, висвітлено їхнє змістове наповнення, ієрархію, структуру, взаємозв’язок між ними тощо. Визначено, що суспільствознавча освіта учнів з інтелектуальними порушеннями – це процес підготовки особистості на основі змісту суспільних і соціальних наук до умов життя в людському середовищі шляхом формування у неї знань про суспільні явища, процеси й тенденції, знаходження способів розв’язання нею суспільних проблем, прищеплення їй загальнолюдських і загальнонаціональних цінностей. Шкільне суспільствознавство учнів з інтелектуальними порушеннями висвітлено як конструкт з декількох шкільних дисциплін, які формують у дітей уявлення про політичні, економічні, соціальні та духовні аспекти життя людської спільноти.
The article analyzes the normative legal documents, the opinions of scholars and provides author's interpretation of the concepts of «social science education», «school social science» and «social science competence». The essence of the mentioned concepts is revealed, their content, hierarchy, levels, structure, interrelation between them etc. are revealed. It has been determined that social science education is a process of personality preparation based on the content of social and social sciences to living conditions in the human environment by forming knowledge of it about social phenomena, processes and tendencies, finding ways to solve social problems of it, instilling universal human and national values. There are several levels of social science education in Ukraine, namely: the first one is the education of the school social science, the purpose of which is to enrich students with the fundamental, basic knowledge about society and the state. The second level – intermediate, it involves social studies courses, which are studied in high schools of higher education and provide some specialization in the training of graduates. The third level – the highest – it is university social science education. A significant place in the work is devoted to the study of several school disciplines that form students in their perception of the political, economic, social and spiritual aspects of the life of the human community. The article reveals the essence, functions and content of sociolinguistic competences: industry, interdisciplinary and substantive. The branch of social sciences is a competent definition of the integrated ability acquired by a student during the entire period of schooling in the process of mastering the academic disciplines of the educational field «Social Science» in accordance with state standards. Interpersonal competence is the ability of the student to apply to the interdisciplinary range of problems of knowledge, skills, modes of activity and attitudes that belong to a certain range of educational subjects and educational fields. Subject competence – this is an integrated ability acquired by a student in the process of studying within the educational field «Social Science» of separate educational subjects (according to the state standards) during study in primary, basic and high school.
Description: У статті детально розкрито сутність суспільствознавчої предметної компетентності учнів з інтелектуальними порушеннями, як інтегрованої здатності, набутої у процесі вивчення в межах освітньої галузі «Суспільствознавство» окремих навчальних предметів протягом навчання в спеціальній школі.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/7082
ISSN: 2308-5118
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Суспільствознавча освіта (Косенко Ю.М.).pdf475,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.