Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6801
Title: Методологічні підходи до вивчення рівня досягнень у музичній діяльності дошкільників зі зниженим зором
Other Titles: Методологические подходы к изучению уровня достижений в музыкальной деятельности дошкольников со сниженным зрением
Methodological Approaches to the Research of the Knowledge Level in Music Activity of Pre-Schoolers with the Decreased Sight
Authors: Бондаренко (Картава), Юлія Анатоліївна
Bondarenko (Kartava), Yuliia Anatoliivna
Keywords: дошкільники зі зниженим зором
музична діяльність
вивчення дитини
досягнення у музичній діяльності
методичні прийоми
дошкольники с пониженным зрением
музыкальная деятельность
изучение ребенка
достижения в музыкальной деятельности
методические приемы
pre-schoolers with the decreased sight
music activity
study of a child
achievements in music activity
methodological approaches
Issue Date: 2016
Publisher: Львівський національний університет імені Івана Франка
Citation: Бондаренко, Ю. Методологічні підходи до вивчення рівня досягнень у музичній діяльності дошкільників зі зниженим зором [Текст] / Ю. Бондаренко // Вісник Львівського університету. Серія педагогічна : збірник наукових праць / гол. ред. Мачинська Н. І. – Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка, 2016. – Вип. 31. – С. 297–308.
Abstract: У статті автором висвітлено проблему основних методологічних підходів щодо вивчення рівня досягнень у музичній діяльності дошкільників зі зниженим зором, що відбувається за трьома напрями: музично-аксіологічним, музично-когнітивним, музично-праксеологічним. Вивчення дошкільників зі зниженим зором за виділеними автором напрямами дозволить виявити ступінь розвитку та сформованості таких показників складових досягнень у музичній діяльності, як: музична спрямованість, музична освіченість, музична та психофізична розвиненість, музична вихованість. Під час організації діагностичної роботи автором виділено об’єкти вивчення – знання, уміння і навички музичної діяльності та об’єкти спостереження – компоненти музичного і психофізичного розвитку, а саме: музично-мотиваційна сфера, музично-когнітивні, музично-сенсорні, психомоторні, музично-творчі здібності, а також музична вихованість. Виявлені порушення, недоліки, труднощі у досліджуваних показниках цих компонентів повинні стати об’єктами подальшого корекційного впливу у процесі музичної діяльності, яка набуває надалі кореційно-розвивальної спрямованості. Укладена методика вивчення рівня досягнень у музичній діяльності дітей дошкільного віку зі зниженим зором ґрунтується на розроблених нами методичних умовах щодо її організації.
В статье автором освещена проблема основных методологических подходов к изучению уровня достижений в музыкальной деятельности дошкольников с пониженным зрением, что происходит по трем направления: музыкально-аксиологическому, музыкально-когнитивному, музыкально праксеологическому. Изучение дошкольников с пониженным зрением по выделенным автором направлениям позволит выявить степень развития и сформированности таких показателей составляющих достижений в музыкальной деятельности, как: музыкальная направленность, музыкальная образованность, музыкальное и психофизическое развитие, музыкальная воспитанность. При организации диагностической работы автором выделены объекты изучения - знания, умения и навыки музыкальной деятельности и объекты наблюдения - компоненты музыкального и психофизического развития, а именно: музыкально-мотивационная сфера, музыкально-когнитивные, музыкально-сенсорные, психомоторные, музыкально-творческие способности, а также музыкальная воспитанность. Выявленные нарушения, недостатки, трудности в исследуемых показателях этих компонентов должны стать объектами дальнейшего коррекционного воздействия в процессе музыкальной деятельности, что приобретает в дальнейшем коррекционно-развивающую направленность. Диагностическая методика изучения уровня достижений в музыкальной деятельности детей дошкольного возраста с пониженным зрением основывается на разработанных нами методических условиях ее организации.
The given article stresses out the problem of the main methodological approaches as for the learning of the knowledge level in a music activity among the pre-schoolers with the decreased sight, which goes into three directions: music-academic, music-cognitive and music-praxeological. Studying the pre-schoolers with the decreased sight within the highlighted by the author directions will give an opportunity to find out the level of the development and formation of such indicators of the component achievements as: music direction, music education, music and psychophysical development, music education. While diagnostics work organizing the author indicated the object of the study, which are the components of music and psychological development, including: music and motivational spheres, music - cognitive, musical - sensory, psychomotor, musical creativity skills and musical education. Music – axiological direction presupposes the indicator among the pre-schoolers with the decreased sight the necessity to communicate with music, interest to the music activity, participation in many of its kinds. Music – cognitive approach is directed to understanding the formation level of knowledge with the elementary basics of music education and the formation of of the active and passive vocabulary of the music terminology and notions in accordance with the programme requirements. Music-praxeological direction foresees the study of the formation level of the skills and knowledge in the next kinds of music activity as: listening to music, singing, musical and rhythmic movements, playing children's musical instruments. Found disturbances and disadvantages, difficulties in the indexes of the study of its components are to become the objects of the further correctional influence in the process of music activity, which is gaining further correctional-developing direction. Thus, studying of the enumerated parametres according to three directions is considered to be essential as it causes finding out of the main directions of correction – pedagogical influence and becomes a benchmark while achieving qualitative parametres of music activity. The given methodology of the study of the level in a music activity among the pre-schoolers with the decreased sight is based on their developed methodological conditions as for its organization, which is systematic study of children, organizing study by a relevant expert, setting up the period of the study, adherence to the time limits, alternative in choosing diagnostic methods, availability of psychological comfort, determining appropriate forms of learning organization, guidance on effective methods of raising a child in the process of learning, constant change of activities, fixing the results of the study, compliance with the relevantly illuminated music halls, applicable continuous visual load, adaptation visual diagnostic tools.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6801
ISSN: 2078-5526
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття.pdf210,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.