Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6799
Title: Музикотерапія в системі корекційної допомоги дошкільникам зі зниженим зором
Other Titles: Музыкотерапия в системе коррекционной помощи дошкольникам со сниженным зрением
Music Therapy in the System of Correctional Help for Preschoolers with Decreased Sight
Authors: Бондаренко (Картава), Юлія Анатоліївна
Bondarenko (Kartava), Yuliia Anatoliivna
Keywords: музикотерапія
корекційно-педагогічна робота
дошкільники зі зниженим зором
музыкотерапия
коррекционно-педагогическая работа
дошкольники с пониженным зрением
music therapy
correction pedagogical work
preschoolers with decreased sight
Issue Date: 2016
Publisher: ТОВ «Нілан-ЛТД»
Citation: Бондаренко, Ю. Музикотерапія в системі корекційної допомоги дошкільникам зі зниженим зором [Текст] / Ю. Бондаренко // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Вінницький державний педагогічний університет, імені Михайла Коцюбинського ; [редкол.: В. І. Шахов, О. В. Акімова, Г. О. Балл та ін.]. – Вінниця : [ТОВ «Нілан-ЛТД» ], 2016. – Випуск 47. – С. 154–159.
Abstract: Автором здійснений аналіз наукових джерел на предмет використання музикотерапевтичної методики в лікуванні, реабілітації, освіті й вихованні дітей і дорослих. У статті висвітлено методичні аспекти проведення музикотерапевтичних занять зі старшими дошкільниками зі зниженим зором, визначено мету, завдання, тематику, види музикотерапевтичної діяльності, методи і умови організації занять, виділено корекційно-розвивальну їх спрямованість та подано спеціально підібраний релаксаційний музичний матеріал.
Автором осуществлен анализ научных источников на предмет использования музыкотерапевтической методики в лечении, реабилитации, образовании и воспитании детей и взрослых. В статье подані методические аспекты проведения музыкотерапевтических занятий со старшими дошкольниками с пониженным зрением, определены цели, задачи, тематика, виды музыкотерапевтической деятельности, методы и условия организации занятий, выделено коррекционно-развивающую их направленность и представлен специально подобранный релаксационный музыкальный материал.
The author performs the analysis of scientific sources in terms of usage music therapeutical methods in treatment, rehabilitation, education and nurturing children and adults. Significant part is paid to music therapy usage in correctional educational work with children with various defects of psycho-physical development, the aim of which is personality harmonization through the development of self-acknowledgement and self-expression skills The article highlights methodological aspects of conducting music therapeutical lessons with preschoolers with decreased sight, there was formed the aim, task, theme, types of music therapeutical activity, methods and conditions of conducting lessons, there was mentioned correctional and developing direction and there was provided musical material. The goal of these lessons conducting among preschoolers with decreased sight, the authors foresee in harmonization of child’s inner world, improvement in his physical and psychological condition, correcting negative emotional and psychological signs, developing his music motional and creative skills, compensator mechanisms, etc.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/6799
ISSN: 2415-7880 (Online)
2415-7872 (Print)
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття.pdf189,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.