Формування професійної компетентності майбутніх учителів математики: теоретичний аспект

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті з'ясовано теоретичні засади формування професійної компетентності майбутніх учителів математики. Проаналізовано тлумачення понять «компетентність», «професійна компетентність майбутнього вчителя», «професійна компетентність майбутнього вчителя математики». Визначено основні напрями формування професійної компетентності вчителя математики. Окреслено умови формування професійної компетентності вчителів математики. Виокремлено й охарактеризовано складові професійної компетентності майбутніх учителів математики. Доведено, що професійна компетентність учителя математики являє собою як певний рівень підготовленості з математики, володіння психолого-педагогічними і методичними знаннями й уміннями, так і наявність відповідних особистісних якостей.
The aim of the article is to find out theoretical foundations of formation of the future mathematics teacher's professional competence. Research methods. In order to solve the problem a complex of complementary methods has been used: analysis, systematization and generalization of philosophical, pedagogical- psychological, normative, reference sources and educational-methodological literature for substantiation of the essence of the concept "professional competence of the teacher of mathematics"; analysis of normative and program-methodological documents in the field of education to determine the structure of the mathematics teacher's professional competence. Research results. The article outlines theoretical foundations of forming future mathematics teacher's professional competence. The concepts of "competence", "professional competence of the future teacher", "professional competence of the future teacher of mathematics" have been analyzed. The main directions of formation of future mathematics teacher's professional competence have been determined. Conditions of formation of future mathematics teacher's professional competence are outlined. The components of future mathematics teacher's professional competence are distinguished and characterized. It is proved that future mathematics teacher's professional competence is a certain level of preparedness in mathematics, possession of psychological-pedagogical and methodological knowledge and skills, and availability of appropriate personal qualities. Conclusions. Formation of the future mathematics teacher's professional competence takes place under certain conditions that ensure individual development and self¬development of students as a basis for their professional formation and create maximum opportunities for self-realization of their intentions and mastery of pedagogical skill. The system of professional training of the future mathematics teacher is intended to ensure personal and professional formation of students, self-determination and subjective willingness to carry out professional activities in modern conditions, taking into account new trends and innovative approaches.
Опис
Ключові слова
компетентність, професійна компетентність майбутнього вчителя, професійна компетентність майбутнього вчителя математики, формування професійної компетентності майбутнього вчителя математики, competence, future teacher's professional competence, future mathematics teacher's professional competence, formation of future mathematics teacher's professional competence
Бібліографічний опис
Петренко, С. І. Формування професійної компетентності майбутніх учителів математики: теоретичний аспект [Текст] / С. І. Петренко, Л. В. Петренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 7 (81). – С. 208–218.