Фізкультурно-оздоровча робота в закладах дошкільної освіти: практичні засади

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті з'ясовано практичні засади фізкультурно-оздоровчої роботи в закладах дошкільної освіти. Представлено досвід здійснення фізкультурно- оздоровчої роботи в Сумському ЗДО № 33 «Маринка». Визначено завдання фізкультурно-оздоровчої роботи з дошкільниками. Запропоновано схему та модель здійснення фізкультурно-оздоровчої роботи в Сумському ЗДО № 33 «Маринка». Доведено, що робота в закладі дошкільної освіти у фізкультурно-оздоровчому напрямі підвищує престиж дитячого садка, піднімає на вищий рівень професіоналізм педагогів, змушує їх займатися самоосвітою, забезпечує умови для переведення дитини з об'єкта в суб'єкт виховання, організовує навчально-виховну діяльність, створює умови для збереження та зміцнення здоров'я дітей.
Introduction. According to the Laws of Ukraine "On preschool education", "On physical culture and sport", one of the priority directions of the educational process in preschool education institutions is physical education of children. It is aimed at protecting and strengthening health, increasing resistance and protective forces of the child's body, improving its ability to work, timely formation in the preschoolers of vital motor skills and abilities, development of physical qualities and ensuring proper level of physical fitness and physical culture in general. The aim of the research is to find out practical foundations of physical culture and health work in preschool education institutions. Research methods. According to the aim, the following methods have been used: systematic analysis and generalization of modern philosophical, psychological-pedagogical and scientific-methodological literature that made it possible to determine the essence of the basic concepts of research; observation, conversation, analysis of curriculum and current programs with the aim of studying practical foundations of physical culture and health work in institutions of preschool education. Research results. The article describes practical foundations of physical culture and health work in preschool education institutions. The experience of implementation of physical culture and health work in the Sumy PEI № 33 "Marynka" is presented. The task of physical culture and health work with preschoolers is determined. The scheme and model of implementation of physical culture and health work in Sumy PEI № 33 "Marynka" is offered. Conclusions. Work in the institution of preschool education in the physical culture and health improving direction increases prestige of the kindergarten, raises professionalism of teachers to a higher level, makes them engage in self-education, provides conditions for the transfer of the child from the object to the subject of education, organizes educational activities, creates conditions for preservation and strengthening of children's health. The prospect for further research is seen in the study of innovative technologies of physical culture and health work with children of preschool age.
Опис
Ключові слова
заклад дошкільної освіти, фізкультурно-оздоровча робота, дошкільник, здоров'я, preschool education institution, physical culture and health work, preschool child, health
Бібліографічний опис
Шрамченко, О. П. Фізкультурно-оздоровча робота в закладах дошкільної освіти: практичні засади [Текст] / О. П. Шрамченко, П. Ф. Рибалко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 7 (81). – С. 160–173.