Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5976
Title: Научно-методическое обеспечение качества освоения учебной дисциплины студентами
Other Titles: Scientific and Methodological Support of the Discipline Quality Development of Students
Authors: Кубанов, Руслан Анатолійович
Kubanov, Ruslan Anatoliiovych
Keywords: учебный процесс
научно-методическое обеспечение качества освоения учебной дисциплины
личностно ориентированная оценка качества образования
формирующие оценивание
educational process
scientific and methodological support of the discipline quality development
personal-oriented evaluation of the quality of education
formative assessment
Issue Date: 2016
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Кубанов, Р. А. Научно-методическое обеспечение качества освоения учебной дисциплины студентами [Текст] / Р. А. Кубанов // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; [редкол.: В. Ю. Сторіжко, Ф. М. Лиман, І. О. Мороз та ін.; гол. ред. О. В. Семеніхіна]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2016. – Вип. 4 (10). – С. 49–55.
Abstract: В исследовании анализируются основные элементы научно-методического обеспечения качества освоения учебной дисциплины студентами. Представленный в работе результативный компонент оценивания качества освоения учебной дисциплины студентами предусматривает использование преподавателем личностно ориентированная оценки как дидактической категории в рамках технологии формирующего оценивания учебных достижений студентов. Личностно ориентированная оценка качества образования – это характеристика учебного процесса, отражающая степень соответствия реальных достигаемых образовательных результатов личностным ожиданиям. Формирующие оценивание предполагает оценку достижений студентов преподавателем, который их обучает, т.е. человеком, находящимся внутри процесса обучения тестируемых студентов. Такое оценивание нацелено на определение индивидуальных достижений каждого студента и не предлагает как сравнения результатов, продемонстрированных разными студентами, так и административных выводов по результатам обучения испытуемых. Соответственно, отсутствуют жесткие требования к унификации содержания, процедуре проведения и способам интерпретации результатов оценивания. Формирующей данная оценка называется потому, что она ориентирована на конкретного студента, призвана выявить пробелы в освоении студентами элемента содержания образования с тем, чтобы восполнить их с максимальной эффективностью. При формирующем оценивании преподаватель делегирует часть своих контрольных функций студентам, тем самым усиливая степень вовлечения студентов в учебный процесс. Использование технологии формирующего оценивания учебных достижений студентов для обеспечение качества освоения учебной дисциплины позволяет преподавателю установить на постоянной основе обратную связь со студентами, что, безусловно, усиливает эффективность профессиональной подготовки будущих специалистов разных направлений подготовки. По мнению автора, рассматриваемый в статье подход позволяет обеспечивать, контролировать и оценивать приобретаемые студентами знания, умения и навыки в рамках учебной дисциплины на всем этапе прохождения учебного курса. Комплексное использование и сочетание традиционных методов проверки с инновационными подходами обеспечивает в полной мере качество освоения учебной дисциплины студентами.
The study analyzes the main elements of scientific and methodological support of the discipline quality development of the university students. The efficient component of evaluating the quality of the development of the discipline of students, which is represented in the study, involves the use of person-oriented teacher evaluation as a didactic category within technology formative assessment of educational achievements of students. Personality-oriented assessment of the quality of education is a characteristic of the educational process, which reflects the extent of the actual results, personal achievements within educational expectations. Formative evaluation involves the assessment of achievements of students by a teacher who teaches them, i.e., the person who is in the process of training the tested students. This assessment aims to determine the individual achievements of each student and offers a comparison of the results, demonstrated by different students, and administrative findings of the subjects of study as well. Therefore, there are no strict requirements for harmonization of the content, procedures and methods of interpretation of assessment results. This rating is called the forming raiting because it is focused on a particular student, designed to identify gaps in the development of students of educational content element in order to fill them with maximum efficiency. When formative assessment teacher delegate part of its supervisory functions to students, thereby increasing the degree of involvement of students in the learning process. Using the technology of the formative assessment of educational achievements of students to ensure the quality of the development of the discipline allows the teacher to establish permanent feedback from the students, which, of course, increases the effectiveness of training of future specialists in different areas of training. According to the author, an approach that is considered in the study allows to provide, monitor and evaluate the knowledge acquired by the students, the level of skill and competence on a subject on the entire stage of the training course. Integrated use of a combination of traditional methods and knowledge test and skills to provide innovative approaches to the full development of the discipline quality of the university students.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5976
Appears in Collections:Фізико-математична освіта

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kubanov.pdf874,9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.