Особливості статево-рольової соціалізації вихованців закладів інтернатного типу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2018
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Аналіз наукової літератури дозволив виявити, що питання статево-рольової соціалізації вихованців закладів інтернатного типу актуальне та значуще для сьогодення. Метою написання статті є теоретичний аналіз наукових досліджень, присвячених проблемі статево-рольової соціалізації особистості; уточнення сутності поняття «статево-рольова соціалізація вихованців закладів інтернатного типу». Для розв’язання поставлених завдань і досягнення мети було використано комплекс теоретичних методів. У результаті проведеного дослідження визначено, що статево-рольова соціалізація вихованців закладів інтернатного типу визначається науковцями як процес активного засвоєння ними статевих стереотипів і цінностей. Це є підґрунтям для формування статевої самосвідомості, статево-рольової поведінки та усвідомлення належності до певної статі. У подальших наукових розвідках досліджуватимемо особливості статево-рольової соціалізації вихованців закладів інтернатного типу, зокрема визначимо функції, принципи та компоненти цього процесу.
The analysis of scientific literature allowed to reveal, that the issues of gender-role socialization of boarding school children are actual and significant for the present theory and practice of preschool education. The purpose of writing the article is a theoretical analysis of scientific research devoted to the problem of personal gender-role socialization; clarification of the essence of the concept of “gender-role socialization of boarding school children”. A set of theoretical methods, in particular, the analysis, comparison and generalization of psychological and pedagogical literature on the problem of gender-role socialization of the personality and gender-role socialization of children of institutions of the residential type, was used for solving the tasks and achieving the goal. As a result of the study, it is determined that personal gender-role socialization is defined by scientists as a process of active assimilation of gender stereotypes and values, which enables to form sexual consciousness, gender-role behavior, and to be aware of belonging to a particular gender. The analysis of different views of scientists on the problem of gender-role socialization, as well as its relevance and importance for the formation of the personality of children at different age stages allows us to understand the meaning and essence of the concept of gender-role socialization of boarding school children, which is regarded as a process of spontaneous and directed influences on the personality of the child, contributing to its formation as a representative of a certain gender, taking into account relevant physiological and psychosocial features. The further research will be devoted to the investigation of children’s of residential institutions gender-role socialization features, and the definition of functions, principles and components of this process in particular.
Опис
Ключові слова
вихованці, заклад інтернатного типу, діти, соціалізація, статево-рольова соціалізація, статево-рольова соціалізація вихованців закладів інтернатного типу, fosterling, boarding school, children, socialization, gender-role socialization, gender-role socialization of boarding school children
Бібліографічний опис
Поляничко, А. Особливості статево-рольової соціалізації вихованців закладів інтернатного типу [Текст] / А. Поляничко, Г. Корінна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 6 (80). – С. 120–129.