Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5838
Title: О «философии для детей» и взрослых
Other Titles: About "Philosophy for Children" and Adults
Authors: Косяк, Валерій Андрійович
Kosiak, Valerii Andriiovych
Keywords: «философия для детей»
критическое мышление
«усредненный человек»
«склонные к теории»
«свободная мысль»
философ
художник
творчество
"philosophy for children"
critical thinking
"average person"
"subject to theory"
"free thought"
philosopher
artist
creativity
Issue Date: 2018
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Кóсяк, В. А. О «философии для детей» и взрослых [Текст] / В. А. Кóсяк // Філософія науки: традиції та інновації : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: Н. В. Кочубей, В. А. Косяк, Є. О. Лебідь та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 1 (17). – С. 150–157.
Abstract: Высказывается сомнение относительно целесообразности культивирования «критического мышления» у детей средствами философии и тотальной их способности к философской рефлексии, каковой часто недостает и «Das Man» – «усредненному человеку». Показывается, что философия как искусство познания – это прерогатива «склонных к теории», к «свободной мысли», за что они спорадически преследуются властями светскими и церковными. Обосновывается положение о том, что философ и художник генерируют оценочное и личностное отношение к миру, что философия близка к искусству, что философское творчество, как и художественное творчество, – это всегда высказывание личностное.
There are doubts about the integrity of the cultivation of "critical thinking" in children by means of philosophy and their total ability to philosophical reflection, which is often lacking and "Das Man" – "the average person." It is shown that philosophy as an art of cognition is the prerogative of "haphazard to the theory", to "free thought", for which they were sporadically persecuted by the secular and ecclesiastical authorities. The argument is that the philosopher and the artist generate an appreciable and personal attitude towards the world that philosophy is approaching art, that philosophical creativity, as well as artistic creativity, is always a personal statement.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5838
Appears in Collections:Філософія науки: традиції та інновації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kosyak.pdf508,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.