Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5819
Title: Художник і споживачі його творчості: проблема глядача
Other Titles: The Artist and Consumers of His Work: the Viewer’s Problem
Authors: Садовський, Олександр Васильович
Sadovskyi, Oleksandr Vasylovych
Keywords: художник
споживач творчості
митець
viewer
artist
consumer of creativity
artist
Issue Date: 2018
Publisher: ФОП Цьома С. П.
Citation: Садовський, О. В. Художник і споживачі його творчості: проблема глядача [Текст] / О. В. Садовський // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: [Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 1 (11). – С. 173–179.
Abstract: Варто відмітити те, що художник, працюючи, створює живописні твори для того, щоб їх дивився глядач. Проблема глядача існує скільки, стільки існує образотворче мистецтво. Важкість розуміння творчості митця полягає в тому, що не варто вести розмову про живопис за його зовнішніми ознаками, потрібно знати, що картина, це експозиція мислення в композиції почуттєвого образу. Сприйняття твору орієнтується на певний категоріальний апарат. У статті автором зазначено, що тільки споживання закінчує акт виробництва, проблема глядача стає проблемою митця. Під час вибору акцентів, автор надає перевагу підготовленому глядачеві. Художник є провідником, який диктує правило гри, глядач іде за митцем, хоча він не позбавлений активності. Не завжди якість виставки прямо пропорційна кількості глядачів Специфіка глядацького смаку непередбачувана.
In the article the author states that only consumption ends the act of production, the problem of the viewer becomes a problem of the artist. When choosing accents, the author prefers a prepared viewer. It is worth noting that the artist, working, creates paintings in order to be seen by the viewer. The problem of the viewer exists as long as fine art exists. The difficulty in understanding the artist’s creativity is that it is not necessary to talk about painting on its external features, you need to know that the picture is an exposition of thinking in the composition of a sensual image. The perception of a work focuses on a definite categorical apparatus. Only consumption ends the act of production, which is the transfer of the work of the artist to the viewer completes the cycle of artistic creation. Misunderstanding of the picture by the consumer of the product cannot be considered unacceptable in the future. Not always the quality of the exhibition is directly proportional to the number of viewers. Specifics of the audience’s taste is unpredictable. Many artists believed that their works could not be understood by the viewer. These allegations had particular reasons. The artist is a guide that dictates the rules of the game. The viewer’s activity is ritualistic. Painting wants to become an effective means of communication. In the field of its vision are different layers of society, with accents selected in favor of the prepared viewer.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5819
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sadovskii O. V..pdf435 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.