Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5816
Title: Категорія «колір» у змісті навчання декоративно-прикладному мистецтву майбутніх фахівців образотворчого мистецтва
Other Titles: Color as Part of Vocational Training of Future Teacher of the Fine Arts
Authors: Гулей, Ольга Володимирівна
Hulei, Olha Volodymyrivna
Keywords: фахова підготовка майбутніх учителів
образотворчий процес
декоративно-прикладне мистецтво
колір
кольорознавство
vocational training of future teachers
fine arts
decorative and applied art
color
color studies
Issue Date: 2018
Publisher: ФОП Цьома С. П.
Citation: Гулей, О. В. Категорія «колір» у змісті навчання декоративно-прикладному мистецтву майбутніх фахівців образотворчого мистецтва [Текст] / О. В. Гулей // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: [Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник та ін.]. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2018. – Вип. 1 (11). – С. 150–156.
Abstract: Стаття присвячена висвітленню й аналізові поняття «колір» як одного з формотворчих елементів у образотворчому процесі. Розуміння природи кольору й закономірностей відтворення зображуваних форм декоративно-прикладного мистецтва є важливою умовою правильного зображення предметів (об’єктів) на площині паперу (полотна), що розглядається автором у контексті вдосконалення фахової підготовки майбутніх учителів образотворчого мистецтва.
This article analyzes the concept of «color» as one of the formative elements in the visual process. Understanding the nature of color and patterns of colorening depicted objects forms an important condition for the correct image ofthings (objects) in the plane of paper (cloth), which is considered by the author in the context of improving the training of future teachers of the fine arts. The system of improving practical skills of futures teacher of the fine arts is not only based on their own experience and creative activity of students but also, to a large extent, on the ability to perceive and collect objective information about the laws of graphic reading and writing. Understanding the nature of color is important for an artist, especially for the future teacher of the fine arts, because understanding the fundamentals of graphic literacy is the key to a successful creative and professional activity. There are important concepts of pictorial literacy in creating a picture: color, light, glare, the penumbra, the shadow of its own, reflex, falling shadow. Color takes one of the leading places in the list of the factors cutting off modeling forms, since it is an important category in the creation of images. In the fine arts major role is played by the ratio of color and light as in their mutual influence they lead to the diversity of visible forms. In the visual arts color acts as an independent aesthetic category and aseparateelement of depicting artistic form. The article describes the concepts of the nature of color in different cultural and historical periods: the views of the Renaissance artists and artists of the Middle Ages; the relation to color in Impressionist paintings and the modern concept of «color» in the context of the preparation of teachers of the fine arts to their future professional activity.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5816
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gulei O..pdf436,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.