Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5582
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКурєнкова, Анна-
dc.contributor.authorKurienkova, Anna-
dc.date.accessioned2018-10-18T08:22:50Z-
dc.date.available2018-10-18T08:22:50Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationКурєнкова, А. Дослідження рівнів сформованості соціальної компетентності в дітей старшого дошкільного віку із порушенням інтелекту [Текст] / А. Курєнкова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 406–417.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5582-
dc.description.abstractУ статті подано результати діагностичного дослідження соціальної компетентності дітей старшого дошкільного віку із порушенням інтелектуального розвитку. Виявлено рівні й особливості сформованості компонентів соціальної компетентності дошкільників із розумовою відсталістю. Висвітлено складові соціальної компетентності та укладено методику їх вивчення, що складається із трьох блоків діагностичних завдань. Результати проведеного дослідження засвідчили про недостатній рівень сформованості соціальної компетентності, а саме: зниження рівня соціальних знань, умінь, навичок та якостей особистості, сформованість яких важлива для соціалізації та інтеграції дітей досліджуваної категорії.uk_UA
dc.description.abstractIntroduction. One of the priority directions of modernization of special education is competence approach, which involves moving away from the knowledge transfer model to the practice-oriented or behavioral. Accordingly, the issue of socialization of children with mental retardation and realization of tasks aimed at social development of the person, in particular social competence, is particularly relevant. The aim of the article is to identify the levels and characteristics of formation of the social competence of senior preschool children with intellectual disabilities. In order to achieve the aim, the following research methods have been chosen: observation, conversation, analysis, synthesis, generalization, method of mathematical statistics. Research results. In the process of research, we have developed a diagnostic methodology aimed at studying the levels and peculiarities of development of components of social competence of preschool children with mental retardation. This methodology included the methods of various authors (H. Bilokurova, R. Kalinina, L. Kris, L. Khairtdinova, L. Shypitsyna, A. Shchetinina), which were adapted to the corresponding category of children and included three units of diagnostic tasks: Unit I was aimed at revealing the interest of mentally retarded preschoolers to activities; Unit II was aimed at revealing knowledge of oneself, family, sexual roles, emotions, social phenomena, sanitary-hygienic skills and abilities to perform social roles; Unit III was aimed at identifying the qualities of the personality that are necessary for life in society: verbal communication, autonomy, activity, ability to interact with others and formation of social behaviors. Conclusions. It is concluded that social competence of children of the senior preschool age with intellectual disabilities in general is reduced. The worst knowledge about: family, roles, emotions, social phenomena and the ability to perform social roles. The analysis of the results of the study has made it possible to identify objects of further corrective influence from the part of defectologists and educators. The prospect of research is seen in the development of a system of role-playing games that will be aimed at formation, correction and development of components of social competence of preschool children with mental retardation.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherСумДПУ імені А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectсоціальна компетентністьuk_UA
dc.subjectпсихолого-педагогічне вивченняuk_UA
dc.subjectрівні і особливості соціальної компетентностіuk_UA
dc.subjectдошкільники з порушенням інтелектуального розвиткуuk_UA
dc.subjectsocial competenceuk_UA
dc.subjectpsychological-pedagogical studyuk_UA
dc.subjectlevels and peculiarities of social competenceuk_UA
dc.subjectpreschool children with intellectual disabilitiesuk_UA
dc.titleДослідження рівнів сформованості соціальної компетентності в дітей старшого дошкільного віку із порушенням інтелектуuk_UA
dc.title.alternativeExploration the Levels аnd Characteristics оf Formation оf the Social Competence оf Senior Preschool Children with Intellectual Disabilitiesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc37.013.3:316.613:001.8uk_UA
dc.identifier.orcid0000-0001-9131-933X-
dc.identifier.doi10.24139/2312-5993/2018.04/406-417-
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kurienkova.pdf1,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.