Педагогічні умови формування громадянської позиції майбутніх учителів у позанавчальній діяльності педагогічного коледжу

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті аналізуються сучасні тенденції формування громадянської позиції майбутніх учителів у позанавчальній діяльності педагогічного коледжу. Розглянуто різні погляди вчених щодо педагогічних умов професійної підготовки учнів педагогічних вишів. Визначено, розкрито й обґрунтовано педагогічні умови формування громадянської позиції студентів педагогічного коледжу, що сприятимуть підвищенню рівня її сформованості.
The purpose of this article is to identify and disclose pedagogical conditions of formation of the future teachers' civic position in extracurricular activities of the pedagogical college. The modern tendencies of formation of the future teachers' civic position in the extracurricular activity of the pedagogical college are analyzed in the article. Different views of scholars concerning pedagogical conditions of higher education graduates' professional training, in particular, at pedagogical colleges, are considered. The pedagogical conditions of formation of the civic position of the pedagogical college students, which will increase its formation level are determined and solved. The essence of the pedagogical conditions of formation of the future teachers' civic position in creating and maintaining this process as a holistic system is revealed. The participants survey in the educational process that were directly involved in the future teachers' training in order to identify pedagogical conditions that would contribute to the formation of the future teachers' civic position in extracurricular activities of the pedagogical college was conducted by the article authors. According to the results, three main pedagogical conditions have been determined, which optimally influence formation of the future teachers' civic position: the teachers' and students' awareness in increasing their own civic position formation level, the content orientation of extracurricular activities on formation of the future teachers' active civic position, students involvement in the environment creation, favourable formation of the future teachers' civic position. The article also focuses on the application of the "Road map for the formation of the future teachers' active civic position", organization of the student association "Modern Teacher Civic Position", whose activities include four interrelated content sections. Formation of the students' civic position is gradual. It is concluded that coverage of this issue in the pedagogical literature concerning the extracurricular activity of the pedagogical college is incomplete, which makes further research in this direction perspective.
Опис
Ключові слова
педагогічний коледж, позанавчальна діяльність, громадянська позиція, майбутні вчителі, педагогічні умови формування громадянської позиції майбутніх учителів, pedagogical college, extracurricular activities, civic attitudes, future teachers, pedagogical conditions
Бібліографічний опис
Козлова, О. Педагогічні умови формування громадянської позиції майбутніх учителів у позанавчальній діяльності педагогічного коледжу [Текст] / О. Козлова, Ю. Бушнєв // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 10 (74). – С. 209–219.