Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4822
Title: Методологічні засади організації позаурочної роботи з історії в системі педагогічної науки і практики
Other Titles: Methodological Foundations оf the Organization оf Extracurricular Work оn History іn the System оf Pedagogical Science аnd Practice
Authors: Моцак, Світлана Іванівна
Motsak, Svitlana Ivanivna
Keywords: позаурочна робота з історії
позакласна робота
позашкільна робота
методичні основи організації позаурочної роботи
«організація позаурочної роботи у профільній школі»
«форми і методи організації пізнавальної діяльності учнів з історії у позаурочний час»
extracurricular work history
class work
extracurricular activities
teaching the basics of organization extracurricular work
«extracurricular work organization in profile school»
«forms and methods of learning of students with history in school time»
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Моцак, С. І. Методологічні засади організації позаурочної роботи з історії в системі педагогічної науки і практики [Текст] / С. І. Моцак // Філософія науки: традиції та інновації : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: Н. В. Кочубей, В. А. Косяк, Є. О. Лебідь [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (15). – С. 222–231.
Abstract: В статті розглядаються методологічні підходи до проблеми організації позаурочної роботи з історії в школі. Визначено і проаналізовано понятійний апарат, розкрито основні аспекти позаурочної роботи з історії як методичної категорії, висвітлено проблему використання різноманітних форм і методів організації пізнавальної діяльності учнів. Для дослідження проблеми було використано комплекс теоретичних методів дослідження: аналіз філософської, педагогічної, психологічної, історико-педагогічної, методичної літератури. Доведено, що позаурочна робота – широке й багатозначне поняття, яке передбачає проведення різноманітних за змістом, призначенням та способом керівництва занять, які доповнюють і розширюють можливості учнів у засвоєнні змісту освіти та розвитку особистості. Теоретичні положення дослідження можуть бути використані для методичного забезпечення організації позаурочної роботи з історії у школі, у професійній підготовці педагогів та у практиці закладів післядипломної освіти, а також як теоретичне підґрунтя для подальших наукових досліджень із зазначеної проблеми.
The article considers methodological approaches to the organization of extracurricular work on the history of the school. Defined and analyzed the concept vehicle, the basic aspects of extracurricular work history as a methodological category, highlights the problem of using various forms and methods of learning of students. To study the problems we used a set of theoretical research methods: analysis of philosophical, pedagogical, psychological, historical, educational, methodical literature. Proved that extracurricular work – a broad and ambiguous concept that provides a variety of content, purpose and method of management activities that complement and extend the capabilities of students in mastering the content of education and personal development. The theoretical study can be used to provide methodological organization of extracurricular work history at school, in training teachers and in practice, graduate schools, as well as a theoretical basis for further research of this problem. Most scholars hold the view that the main task of extracurricular work – to deepen and extend the knowledge acquired by students in the classroom, arouse interest in the subject, to make learning process interesting. She decides as learning, education, educational, educational objectives. Since it is voluntary, it allows the teacher to organize activities for the students interests, promote individual abilities, initiative and cognitive independence of students. The teacher chooses the content of lessons, while their implementation, taking into account the psychological characteristics of students and age, using various forms of work. Extracurricular activities are part of the training and its organization should be approached differentially. Such exercises develop skills that can be used in the classroom. Content classes can be determined by the peculiarities of the region in which the school issues and events that lives in this homeland, country, mankind. So, extracurricular work – a broad and ambiguous concept that provides a variety of content, purpose and method of management activities that complement and extend the capabilities of students in mastering the content of education and personal development. Among the specific features of extracurricular work, compared with the time limit, modern researchers call that, unlike the latter, it is not only governed by mandatory programs (programs have the character of recommendations). Its contents, methods and organizational forms less regulated than in education. Due to the fact that the time limit and extracurricular work history combined with common goals, objectives and content, that the latter is a continuation, an important part of school history education in general should conduct further scientific research in the organization of extracurricular work in the modern school. Further study of problems of methodological principles of formation of professional readiness of history teachers to extracurricular work history, particularly on interdisciplinary basis of extracurricular work with high school students using ICT.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4822
Appears in Collections:Філософія науки: традиції та інновації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Motsak.pdf530,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.