Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4817
Title: Філософія для дітей – перший крок формування «людини рефлексуючої»
Other Titles: Philosophy for Children – the First Step оf Forming «а Reflexive Person»
Authors: Наумкіна, Олена Анатоліївна
Naumkina, Olena Anatoliivna
Keywords: філософія для дітей
програма «Філософія для дітей»
критичне мислення
«людина рефлексуюча»
philosophy for children
the program «Philosophy for Children»
critical thinking
«a reflexive person»
Issue Date: 2017
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Наумкіна, О. А. Філософія для дітей – перший крок формування «людини рефлексуючої» [Текст] / О. А. Наумкіна // Філософія науки: традиції та інновації : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: Н. В. Кочубей, В. А. Косяк, Є. О. Лебідь [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (15). – С. 143–150.
Abstract: У статті обгрунтовується необхідність запровадження методики програми «Філософія для дітей» у нову українську школу. Використання філософії у школі є надзвичайно важливим у розвитку критичного мислення дитини, а також у формуванні гармонійно розвинутої особистості та відповідального громадянина. Наголошено, що шкільне навчання має розглядатися як важливий етап переходу від спонтанної рефлексії дитини до саморефлексії, на якому закладаються необхідні передумови для формування «людини рефлексуючої». Зроблений акцент на потребі перегляду навчальних планів і програм підготовки майбутніх педагогів з метою успішної імплементація програми «Нова школа України».
The article substantiates the necessity of introducing the methodology of the program «Philosophy for Children» into the new Ukrainian school. Using the philosophy at school is extremely important in the development of critical thinking of a child, which is now regarded as a key skill of the XXI century, and in the formation of a harmoniously developed personality and a responsible citizen. Reflection, such a necessary ability to think, begins with children’s natural curiosity about the world and its mysteries arrangement. Therefore, at this time it is necessary to create favourable conditions for the support and development of children’s inclination to philosophical thinking. This applies to both parents and teachers, teachers of educational institutions. It is important not to miss this opportunity to develop valuable philosophical thinking in the future. Therefore, school education should be seen as an important stage of transition from spontaneous reflection of the child to self-reflection, which laid the necessary prerequisites for the formation of «a reflexive person». The author makes accent on the revision of the curricula and training programs for future teachers for the successful implementation of the program «New School of Ukraine». Firstly, it refers to the introduction of new courses into teacher training plans that allow future teachers to learn new techniques and methods of forming and developing critical thinking of the children. Secondly, it is essential to involve more experienced teachers to explore and implement the methods of «Philosophy for Children» in the learning process.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4817
Appears in Collections:Філософія науки: традиції та інновації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naumkina.pdf518,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.