Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4579
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКалиниченко, Ірина Олександрівна-
dc.contributor.authorKalynychenko, Iryna Oleksandrivna-
dc.contributor.authorЛатіна, Ганна Олександрівна-
dc.contributor.authorLatina, Hanna Oleksandrivna-
dc.contributor.authorЗаікіна, Ганна Леонідівна-
dc.contributor.authorZaikina, Hanna Leonidivna-
dc.date.accessioned2018-04-19T08:46:47Z-
dc.date.available2018-04-19T08:46:47Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationКалиниченко, І. Зміни психоемоційного стану педагогічних працівників під впливом ізотерапії [Текст] / І. Калиниченко, Г. Латіна, Г. Заікіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 3 (67). – С. 39–50.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4579-
dc.description.abstractЯкість системи освіти в Україні залежить від рівня професійного здоров'я педагогічних працівників. З'ясування оптимальних шляхів корекції психоемоційного стану педагогів визначає актуальність проведеного дослідження. Мета дослідження - оцінити зміни психоемоційного стану педагогічних працівників під впливом ізотерапії за методикою «Оцінка настрою». Шляхом опитування 102 педагогів м. Суми визначено критерії експрес-оцінки психоемоційного стану. У результаті дослідження встановлено позитивний вплив ізотерапії, що проявляється в підвищенні рівня настрою у 4,12 % опитаних, нормалізації астенічних проявів на 3,24 % та зростанні помірно ейфорійної оцінки навколишніх подій у формі захоплення від творчого процесу на 13,66 %.uk_UA
dc.description.abstractThe quality of education in Ukraine depends on the level of professional health of pedagogical workers. The presence of changes in the psycho-emotional state of pedagogical workers under the influence of the labor process is confirmed by researches -hygienists, psychologists, teachers and requires further researches for finding optimal ways of correction of changes in the psycho-emotional state in the conditions of educational process in order to reduce the risk factors of deterioration in professional health of teachers. Clarification of optimum ways of correction of the psycho-emotional state of teachers has defined relevance of the study. The aim is to evaluate changes in the psycho-emotional state of pedagogical workers under the influence of isotherapy by the method called "mood assessment". The criteria of an express assessment of the psycho-emotional state are defined by survey of 102 teachers of Sumy city. Workshop on isotherapy included accomplishment by pedagogical workers of five exercises within 30 minutes under the leadership of experts in arts and crafts. Five exercises of isotherapy included the following: creation of the mandala, simple blot drawing, imprints of leaves, spraying, imprinting by foam rubber. The study has found out that the psycho-emotional state of the pedagogical workers is characterized by mediocre mood (85,19±3,52 %), lack of an asthenic state (92,59±2,59 %) and an adequate assessment of surrounding events (88,89±3,11 %). The positive influence from isotherapy at pedagogical workers is shown in increase in level of mood of 4.12 % of respondents, normalization of asthenic manifestations by 3,24 % and increase by 13.66 % in the proportion of people with a moderate euphoric assessment of the surrounding events connected with creative process. Age features of changes of the psycho-emotional state under the influence of isotherapy are shown in most of its controllability in the senior age group (36-55 years) in comparison with younger age group. Changes in the psycho-emotional state of teachers of all qualification levels repeat the general regularities of influence of isotherapy, but for specialists the most controllable are asthenic manifestations, for teachers of the first category more significant are changes of mood, for teachers of the second category in the initial state is recorded euphoric state, and the teachers of the highest category are characterized by the most adequate assessment of surrounding events in the initial state. Prospects fo r further research are physiological justifications of influence of isotherapy at the psycho-emotional state of pedagogical workers.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherСумДПУ імені А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectпедагогічні працівникиuk_UA
dc.subjectпсихоемоційний станuk_UA
dc.subjectнастрійuk_UA
dc.subjectастеніяuk_UA
dc.subjectейфоріяuk_UA
dc.subjectвікuk_UA
dc.subjectпедагогічні категоріїuk_UA
dc.subjectізотерапіяuk_UA
dc.subjectpedagogical workersuk_UA
dc.subjectpsycho-emotional stateuk_UA
dc.subjectmooduk_UA
dc.subjectastheniauk_UA
dc.subjecteuphoriauk_UA
dc.subjectageuk_UA
dc.subjectpedagogical categoriesuk_UA
dc.subjectisotherapyuk_UA
dc.titleЗміни психоемоційного стану педагогічних працівників під впливом ізотерапіїuk_UA
dc.title.alternativeChanges іn the Psycho-Emotional State оf Pedagogical Workers Under the Influence оf Isotherapyuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc159.913:37.01uk_UA
dc.identifier.orcid0000-0003-1514-4210-
dc.identifier.orcid0000-0002-8483-2490-
dc.identifier.orcid0000-0003-3094-4259-
dc.identifier.doi10.24139/2312-5993/2017.03/039-050-
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kalinichenko.pdf191,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.