Результати констатувального експерименту щодо визначення показників сформованості управлінської професійної культури майбутніх менеджерів освіти

Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Автор у статті розглядає результати констатувального експерименту щодо визначення показників сформованості управлінської професійної культури майбутніх менеджеров освіти у двох вишах. У ході педагогічного дослідження було використано такі методи: опитування (бесіда, інтерв'ю, анкетування), спостереження, тестування, вивчення творчих робіт магістрантів, опрацювання й інтерпретації емпіричних даних (аналітичний, статистичний та порівняльний аналіз); комплекс методик психолого-педагогічної діагностики та самодіагностики. Розроблено серію творчих завдань та тестів, які допомогли виявити ступінь сформованості професійної компетентності в майбутніх менеджерів освіти. Таким чином, проведений експеримент дав можливість пересвідчитися, що компетентність викладачів не має вузько професійних меж, оскільки від них вимагається постійне осмислення педагогічних, соціальних, психологічних тощо проблем, які пов'язані з освітою, у першу чергу - з питаннями ефективного менеджменту освітніх організацій.
The author in the article considers the results of the ascertaining experiment on determining indicators of the formation of the managerial professional culture of the future education managers at two universities. During the pedagogical research the following methods were used: an interview (a discussion, an interview, a survey), an observation, testing, studying of undergraduates' creative works, processing and interpretation of empirical data (analytical, statistical and comparative analysis); a set of methods for psychological and pedagogical diagnostics and self-diagnostics. A set of creative tasks and tests that helped to reveal the degree of the professional competence formation among the future education managers was developed. Incoming diagnostics as the first stage of experimental work was focused on determining the level of the previously acquired level of competence in reference to its theoretically defined components, on the students' attitude towards the formation of professional competence in general, and also on the defining of a value hierarchy among the future managers. The research of competence components provided for the identification of their implementation degree (formation) and their special formation assurance in the training process for the future education managers. Knowledge and skills of future education managers are mostly general, not systematized, fragmentary, but it must be stated that future heads of educational institutions are familiar with certain managerial regulations in regard to the activities of a comprehensive school manager, and the situation with the understanding of the activity of a higher education institution manager is much worse. Thus, the experiment made it possible to verify that the competence of teachers does not have narrow professional boundaries, since they require a constant comprehension of pedagogical, social, psychological etc. problems related to education, first of all - with the issues of effective management of educational organizations.
Опис
Ключові слова
показники сформованості, менеджер освіти, управлінська професійна культура, якості лідера, управлінська діяльність, formation indicators, education manager, managerial professional culture, leader qualities, management activity
Бібліографічний опис
Загребельна, О. Результати констатувального експерименту щодо визначення показників сформованості управлінської професійної культури майбутніх менеджерів освіти [Текст] / О. Загребельна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 6 (70). – С. 71–83.