Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4360
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСидоренко, Олена Леонідівна-
dc.contributor.authorSydorenko, Olena Leonidivna-
dc.date.accessioned2018-03-23T08:44:42Z-
dc.date.available2018-03-23T08:44:42Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationСидоренко, О. Громадська і приватна ініціатива як чинник розвитку вищої освіти у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття [Текст] / О. Сидоренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 9 (73). – С. 167–178.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4360-
dc.description.abstractУ статті здійснено спробу розкриття громадської і приватної ініціативи як вагомого чинника розвитку вищої освіти України у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття. Установлено, що незважаючи на численні бюрократичні перепони наукові, товариства та фізичні особи активно долучилися до створення громадських і приватних різнотипних вищих навчальних закладів – педагогічних, медичних, народногосподарчих (комерційних, сільськогосподарських, інженерно-промислових), мистецьких та дипломатичних. З’ясовано, що в період національного відродження увага громадськості зосередилася на фундуванні народних університетів як вишів нового типу. Доведено, що в досліджуваний період суттєво розширився спектр спеціальностей, за якими здійснювалася підготовка фахівців, що відповідало актуальним запитам суспільства.uk_UA
dc.description.abstractThe article attempts to disclose public and private initiatives as a significant factor in higher education development in Ukraine in the second half of the XIX – early XX centuries, which contributed not only to the quantitative but also to the qualitative development of the industry. It has been established that despite the numerous bureaucratic obstacles individuals, scientific and educational societies actively participated in the creation of public and private higher education institutions of different types – pedagogical, medical, public economy (commercial, agricultural, engineering, industrial), artistic and diplomatic. It has been found out that most of them were university colleges – higher female courses and institutes, which geographically covered virtually all leading centers of education and science of Ukraine – Kyiv, Kharkiv, Odesa, Katerynoslav. The experience of fund-raising of public and private higher education institutions in Kharkiv – one of the industrial, cultural and educational centers of the Russian Empire in general and of Ukraine in particular – is generalized. The attention is focused on the long history of the struggle for the distribution of higher schools of the Society for the Mutual Help of Working Women, Kharkiv Medical Society, Kharkiv Merchant Society, Society for the Promotion of Commercial Knowledge, South-Russian Society of Technologists, and others. It is determined that due to public and private initiative and support in the territory of Ukraine there were unique education institutions – Kyiv and Odesa conservatories and Novorosiisk higher international institute. It has been found out that in the investigated period, the initiative representatives of the public struggled actively for the creation of national universities as a new type of higher education institutions, but these plans were implemented later. It has been proved that in the investigated period, in accordance with the urgent demands of the society, the range of specialties which provided training of specialists had significantly expanded, had been intensified the branches of education, in which the most acute problems (pedagogical, medical, agricultural education) appeared, as well as the missing links (economic-commercial, artistic, diplomatic education) had been added. It is confirmed that higher education institutions of a new type mitigated the effects of the protection limitations of the Russian autocracy on access to higher education of the general population, first of all, of women.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherСумДПУ імені А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectгромадська ініціативаuk_UA
dc.subjectприватна ініціативаuk_UA
dc.subjectвища освітаuk_UA
dc.subjectвищий навчальний закладuk_UA
dc.subjectвищі курсиuk_UA
dc.subjectінститутuk_UA
dc.subjectнародний університетuk_UA
dc.subjectпідготовка фахівцівuk_UA
dc.subjectpublic initiativeuk_UA
dc.subjectprivate initiativeuk_UA
dc.subjecthigher educationuk_UA
dc.subjecthigher education institutionuk_UA
dc.subjecthigher coursesuk_UA
dc.subjectinstituteuk_UA
dc.subjectnational universityuk_UA
dc.subjecttraining of specialistsuk_UA
dc.titleГромадська і приватна ініціатива як чинник розвитку вищої освіти у другій половині ХІХ – на початку ХХ століттяuk_UA
dc.title.alternativePublic and Private Initiative as a Factor of Higher Education Development in the Second Half of the XIX – Early XX Centuriesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc378.091(091)“186/191”uk_UA
dc.identifier.orcid0000-0002-6494-0451-
dc.identifier.doi10.24139/2312-5993/2017.09/167-178-
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sydorenko.pdf895,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.