Європейська школа в музичній освіті України

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статі розглянуто стан музичної освіти на Поділлі у ХІХ столітті. Проаналізовано європейську музичну школу та її вплив на становлення професійної музичної педагогіки на Поділлі, а також виникнення першої музичної школи в Кам`янці-Подільському в першій половині ХХ століття. Основним завданням є дослідити педагогічну діяльність музиканта-педагога Тадеуша Ганицького в різні етапи життя методами аналізу, синтезу, узагальнення, класифікації і систематизації теоретичних даних. Вивченням цієї проблематики займалися науковці: В. Іванов, М. Ярова, О. Пажимський, М. Печенюк. Не лише подільське музичне мистецтво базувалось на досвіді європейських країн, але й музичне мистецтво всієї України, і тому це питання потребує дослідження і на далі.
The article examines the state of music education in Podillia region in the XIX century, since at that time it existed at the level of home music playing, well-known musicians-pedagogues from Europe to the local nobility’s houses were invited. Mostly music education in Podillia region was concentrated in the Polish landlord’s estates, but eventually the cultural life of the land passes to another level of its existence. At the beginning of the XX century Kamianets-Podilskyi was known in Podillia region not only as economic but also as cultural center, where touring musicians, music theaters came. There were performances of amateur artists, who were largely trained by touring musicians. Therefore, there was the need to establish specialized cultural education institution in which it was possible to obtain the necessary knowledge on music art. The European music school and its influence on the formation of professional music pedagogy in Podillia region have been analyzed. It is due to the professional experience gained by the Podillia region musician-pedagogue Tadeusz Ganitskyi in Europe, the music school in Kamianets-Podilskyi was opened. The first pedagogical achievements in the city of Łódź in Poland, prompted the musician to open the same institution on his native land. That is why in the first half of the XX century in Kamianets-Podilskyi there was the opening of the first music school, headed by Tadeusz Ganitskyi. The main task of the article is to study the pedagogical activity of the musician-pedagogue Tadeusz Ganitskyi in various periods of his life and work. In the article the research is carried out with the help of theoretical methods, such as the method of analysis, the method of synthesis, the method of generalization, as well as the classification and systematization of theoretical information on this subject. Special attention is paid to the achievements of the education institution in the city of Łódź. The following researchers studied this problem: M. Pecheniuk, A. Garmel, F. Ernst, D. Shcherbakovskyi, V. Ivanov, M. Yarova, O. Pazhymskyi, M. Pecheniuk, R. Hutsal. Having considered the activity of Tadeusz Ganitskyi’s music school in Poland in detail, we conclude that thanks to the pedagogical experience gained in Europe, he raised music education to the new level of its existence. The period of formation of professional music art in Podillia region began, which influenced the music pedagogy of the whole Ukraine. That is why this issue requires further research.
Опис
Ключові слова
музична школа, Поділля, музикант-педагог, європейський досвід, музичне мистецтво, професійна музична освіта, педагогічна діяльність, Кам`янець-Подільський, music school, Podillia region, musician-pedagogue, European experience, music art, professional music education, pedagogical activity, Kamianets-Podilskyi
Бібліографічний опис
Озимовська, А. Європейська школа в музичній освіті України [Текст] / А. Озимовська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 8 (72). – С. 299–309.