Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4326
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМільто, Людмила Олександрівна-
dc.contributor.authorMilto, Liudmyla Oleksandrivna-
dc.date.accessioned2018-03-21T11:05:32Z-
dc.date.available2018-03-21T11:05:32Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationМільто, Л. Наукові основи педагогічної майстерності в теорії і практиці освіти Росії кінця ХІХ – початку ХХ ст. [Текст] / Л. Мільто // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 8 (72). – С. 289–298.uk_UA
dc.identifier.urihttp://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4326-
dc.description.abstractУ статті подаються результати історико-педагогічного аналізу творчої спадщини прогресивних педагогів, соратників і послідовників К. Ушинського, які заклали наукові основи педагогічної майстерності та зробили вагомий внесок в оновлення професійної підготовки вчителя. З’ясовано, що вчені пов’язували педагогічну майстерність зі знаннями вчителем суміжних із педагогікою наук (психології, фізіології, антропології, етики та ін.); педагогічна майстерність визначалася як індивідуальна творчість, заснована на знанні закономірностей і механізмів педагогічного процесу. Для отримання об’єктивних даних із обраної проблеми дослідження використовувався комплекс взаємопов’язаних методів: загальнонаукові (історико-педагогічний аналіз, синтез, узагальнення, порівняння), що стали основою для вивчення процесуально-змістових аспектів розвитку ідей педагогічної майстерності вчителя в теорії і практиці освіти Росії в досліджуваний період.uk_UA
dc.description.abstractThe article presents the results of historical-pedagogical analysis of the creative heritage of progressive educators, associates and followers of K. Ushinsky, who laid the scientific foundations of pedagogical mastery and made a significant contribution to updating the teacher's professional training. In order to obtain objective data on the selected problem of research, a set of interrelated methods was used: general scientific (historical-pedagogical analysis, synthesis, generalization, comparison), which became the basis for the study of procedural-content aspects of the development of ideas of teacher’s pedagogical mastery in the theory and practice of education in the investigated period. It was found out that the teachers of the late XIX and early XX centuries. with their scientific works laid the fundamental theoretical foundations of the development of ideas of pedagogical mastery; scientifically substantiated the ways of improving the teacher’s professional training; interpreting professional skills as a pedagogical phenomenon, elevated to the level of art and science. Pedagogical mastery was defined as individual creativity, based on knowledge of patterns and mechanisms of pedagogical process, which allows analyzing independently pedagogical phenomena, to find new teaching ideas, conclusions, principles in the theory and practice of teaching. The main feature of pedagogical mastery the teachers considered pedagogical culture and humanistic orientation of the teacher. Scientists have identified a number of criteria for assessing pedagogical mastery: the ability of the teacher to have the pedagogical technique necessary for the effective use of the system of methods of pedagogical influence; knowledge of a teacher related to the pedagogy of sciences (psychology, physiology, anthropology, ethics, etc.), which help the teacher to develop attention, memory, imagination, will, and other qualities in their pupils. Instructors, scientists distinguished the features of the teacher-master: the sincere love for children, the steadfastness of attention, patience, perseverance, diligent work, love for work, the gift of words, pedagogical tact, constant professional self-improvement, the desire to find the perfect methods of work. An important prerequisite for the achievement of pedagogical mastery was the pedagogical abilities and pedagogical vocation of man.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherСумДПУ імені А. С. Макаренкаuk_UA
dc.subjectпедагоги-вченіuk_UA
dc.subjectметодична підготовкаuk_UA
dc.subjectпедагогічна майстерністьuk_UA
dc.subjectпедагогічне мистецтвоuk_UA
dc.subjectпедагогічна творчістьuk_UA
dc.subjectпедагогічна технікаuk_UA
dc.subjectпедагогічні вмінняuk_UA
dc.subjectпедагогічний тактuk_UA
dc.subjectscientist-pedagoguesuk_UA
dc.subjectmethodological preparationuk_UA
dc.subjectpedagogical masteryuk_UA
dc.subjectpedagogical artuk_UA
dc.subjectpedagogical creativityuk_UA
dc.subjectpedagogical techniqueuk_UA
dc.subjectpedagogical skillsuk_UA
dc.subjectpedagogical tactuk_UA
dc.titleНаукові основи педагогічної майстерності в теорії і практиці освіти Росії кінця ХІХ – початку ХХ ст.uk_UA
dc.title.alternativeScientific Fundamentals of Pedagogical Mastery in the Theory and Practice of Russian Education at the End of the XIX and Early XX Centuriesuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.udc.udc371. 123uk_UA
dc.identifier.orcid0000-0001-5454-7085-
dc.identifier.doi10.24139/2312-5993/2017.08/289-298-
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Milto.pdf904,53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.