Досвід формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до використання технології дистанційного навчання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено практичний досвід формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до впровадження технології дистанційного навчання у професійній діяльності шляхом моделювання такої діяльності протягом навчання у ВНЗ і залучення студентів-музикантів до розробки й оформлення персонального веб-ресурсу викладача та змісту дистанційного курсу. Сформульовано характеристики рівнів сформованості вказаної готовності та педагогічні умови щодо тривання формувального експерименту. Отримані результати засвідчили ефективність запропонованої програми практичного опанування технології дистанційного навчання, що може сприяти її введенню у програму методичної підготовки бакалаврів та магістрів музичного мистецтва.
The article is about practical experience of forming of the future musical art teachers’s readiness to use the distance learning technology. In the process of research, we used empirical methods: questioning students of the specialty “musical art” Mykolaiv V. O. Sukhomlynskyi national university on the level of their knowledge of information and computer technologies, comparison of curricula of bachelors and masters of musical art to identify the number of disciplines in which elements of distance learning technology are used. We also used experimental and theoretical methods: the hypothesis that attracting students to the development of a distance course and the creation of a personal web resource will be a factor in improving the efficiency mastering of distance learning technology by students-musicians, the analysis of curricula and educational content of the specialty “musical art” in Mykolaiv V. O. Sukhomlynskyi national university. Among the experimental-practical methods we used a forming experiment. In the process of research, we came to the conclusion that for the effective formation of the readiness of the teacher of musical art to use distance learning technology in the process of future professional activity, it is necessary to simulate such activity in the conditions of studying at the university. For example, involving students in the development and design of the content of a distance course, teacher’ personal web resource and monitoring of the learning process of classmates. Our experimental program included the activities listed above, as well as development of lecture fragments, creation of presentations on selected topics, reflection issues, test and creative tasks, compilation of a dictionary of terms, a library and links to it in the relevant topics of the distance course, theory and practice of management thematic chat-conferences, development of separate types of distance learning. The results of the research showed that the students who took part in the development and introduction of the distance course in the learning process began to use information and computer technologies more actively and more confidently in their own activities. Thus, the proposed program of mastering the technology of distance learning can become part of the methodological training of bachelors and masters of musical art.
Опис
Ключові слова
технологія дистанційного навчання, учитель музичного мистецтва, дистанційний курс, technology of distance learning, teacher of musical art, distance course
Бібліографічний опис
Васильєва, Л. Досвід формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до використання технології дистанційного навчання [Текст] / Л. Васильєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 7 (71). – С. 48–58.