Організаційна культура студентів спеціальності «Соціальне забезпечення»

Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Мета: розробка загальних рекомендацій щодо формування організаційної культури у вищих навчальних закладах України на спеціальності «соціальне забезпечення». Методи досліджень: теоретичне узагальнення, систематизація, класифікаційно-аналітичний. Результати. Організаційна культура студентів спеціальності «соціальне забезпечення» характеризується такими особливостями: швидка зміна складу колективу, студентський вік цільової аудиторії, суперечливі стосунки між викладачами і студентами, подальша робота з соціально незахищеними верствами населення. Виходячи з цих особливостей, пропонуємо такі основні цінності організаційної культури: знання, співробітництво викладачів та студентів, соціальна активність студентів, передача досвіду кращих студентів молодшим курсам, емпатія, стресостійкість. Висновки. Управління організаційною культурою студентів спеціальності «соціальне забезпечення» здатне підвищити лояльність студентів до університету, їх мотивацію до навчання та виховати в них необхідні для подальшої роботи якості.
Objective: to develop general recommendations on the formation of organizational culture in higher education institutions of Ukraine on the specialty “Social security”. Methods of research: theoretical generalization, systematization, classification-analytical. Results. The organizational culture of the students of the specialty “Social security” is characterized by the following features: rapid change in the composition of the staff, student age of the target audience, contradictory relationships between teachers and students, further work with the socially unprotected layers of the population. Proceeding from these features we offer the following basic values of organizational culture: knowledge, cooperation of teachers and students, social activity of students, transfer of experience of the best students to junior courses, empathy, and stress resistance. For translation of these pivotal values we should recommend the following: friendly interrelation between teachers and students, diversification of student activity, culture flexibility, development of educational unity brand, new students adaptation, common events for students of different years, formation of desirable model of behavior, development of internal communication system, providing interactive forms of learning, including role plays, trainings, group discussion etc. It is significant to provide regular evaluation of organizational culture at the university. Evaluation technique is elaborated in the article, taking into consideration specifics of educational unity. In particular it includes selection of parameters for assessing the effectiveness of the strategy of the organizational culture, selection of sources of information, methods, evaluation tools, formulation of requirements for evaluation, evaluation of the implementation of the organizational culture management strategy, analysis of the evaluation results, making decisions on taking appropriate measures. Conclusion. Management of the organizational culture of students of the specialty “Social security” can increase the students’ loyalty to the university, their motivation to study and educate them for the necessary quality work.
Опис
Ключові слова
організаційна культура, цінності, емпатія, стресостійкість, вікові особливості студентів, внутрішні засоби масової інформації, конфлікт, соціально незахищені верстви населення, оrganizational culture, values, empathy, stress, age characteristics of students, internal media, conflict, socially unprotected layers of the population
Бібліографічний опис
Балика, О. Організаційна культура студентів спеціальності «Соціальне забезпечення» [Текст] / О. Балика, А. Поляничко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 7 (71). – С. 15–25.