Принципи та методи розвитку вокально-інтонаційної культури учнів початкової школи

Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкрито значення вокльно-інтонаційної культури як найважливішої складової процесу підготовки учнів початкової школи, а також окремі основні принципи, методи й методики роботи з розвитку вокально-інотонаційної культури учнів початкової шкли. Крім того, в статті обумовлено виокремлення таких складових процесу вокального розвитку молодших школярів: формування мотивації навчання співам,; формування художньо-технічних і художньо-виконавських умінь і навичок; формування слухової культури. Обґрунтовано доцільність комплексної роботи з розвитку вокальних якостей учнів, під час якої всі компоненти будуть рзвиватись одночасно й систематично.
The importance of vocal – intonation competency as the most important forming process of preparation of pupils in primary school, as well as some cardinal principles, methods and methods of work on development of vocalintonation competency of pupils in primary school there are revealed in this article. The author argues that methodology of vocal intonation culture based on general pedagogical principles and specific principles inherent in a vocal pedagogy. The specific vocal pedagogical principles are an individual approach to discovering natural qualities vocalist, gradualism and continuity in the development of voice as a vocalist, a combination of technology ownership and voice artistically performing as a vocalist. Effectiveness of vocal intonation skills depends on the methods by which the teacher creates and develops student voice of the singers, performs the transfer of vocal teaching experience. The author defines the method of vocal intonation culture as a way of orderly coherent of teacher and student, aimed at mastering practical and theoretical comprehension of the principles of vocal learning. There are many different classifications of the main methods of vocal intonation culture. The analysis of various scientific research gives reasons to distinguish five main groups of methods: 1) methods of direct effects on muscle setup, 2) methods of influence on the tone of voice by changing the color of vowels, 3) methods of internal fixation feelings, 4) methods of orders and volitional emotional states, 5) methods of auditory effects. The external and organizational features of educational process recorded in the forms of training are indicated in the article. The using of forms of educational process in music pedagogy is specific. The main form of employment is the individual lesson that provides the most favorable conditions for vocal and technological development in the unity of art, individual approach to each student. The components of vocal development of primary school children such as motivating learning singing, forming a vocal-technical, artistic and performing skills, forming a vocal-auditory culture are singled out in the article. The practicability of the complex of work on development of vocalintonation competency of pupils, under which all components will develop simultaneously and systematically are motivated in the article.
Опис
Ключові слова
вокально-інтонаційна культура, принципи, методи, методики, учні початкової школи, розвиток вокально-інтонаційної культури, vocal-intonation competency, principles, methods, primary school pupils, development of vocal-intonation competency
Бібліографічний опис
Токмань, А. В. Принципи та методи розвитку вокально-інтонаційної культури учнів початкової школи [Текст] / А. В. Токмань // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – Вип. 1 (1). – С. 74–84.