Зміст музично-інструментальної підготовки педагога-хореографа

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Стаття презентує авторську програму дисципліни «Гра на музичному інструменті» навчального плану підготовки бакалавра за напрямом 6.020202 «Хореографія*». Зміст програми спрямовано на формування музичноінструментальної компетентності педагога-хореографа. Поняття «музично-інструментальна компетентність» інтерпретується як сукупність засвоєних студентом-хореографом знань, умінь та навичок елементарного музикування в контексті опанування ним синкретичної мови хореографічного мистецтва.
The article presents the author’s program of the discipline «Playing a musical instrument» of the curriculum Bachelor in specialty 6.020202 «Choreography*». The content of the program is aimed at forming a musical and instrumental competence of the teacher-choreographer. The concept of «musical-instrumental competence» is defined as a set of learned by a student choreographer knowledge and skills of elementary musicmaking, enabling it to further successfully carry out professional activities. The curriculum aims at studying the student-choreographers the foundations of playing a musical instrument (the features of sound, intonation, phrasing, dynamics, rhythmic and textural organization musical instrumental works); focuses on the artistic and visual features and peculiarities of performing interpretation of various dance genres; shapes the ability to self-selection choreographer musical accompaniment for dance tracks. The training of the students on the outlined program involves the use of a technique that takes into account the specificity of professional work of the choreographer, as well as features of the initial learning of adults to play a musical instrument. The goal set out in the program educational objectives and forms of work is to stimulate interdisciplinary connections to correlate a choreographic and musical literacy specialist, committed to fully master the syncretic language of a choreography. The theoretical justification and practical application of the results of the training program shows a fairly high didactic potential of its content, which allows the students to successfully master choreographers, foundations to play a musical instrument (especially sound production, intonation, phrasing, dynamics, rhythm and texture of music instrumental works); introduces the art and representational characteristics and performance features interpretations of various dance genres; activates interdisciplinary communication for the purpose of correlation musical and choreographic literacy specialist. The content of musical and instrumental training of a choreographer creates the ability to self-chosen music enriches the repertoire list of children’s choreographic collective head. The methods of forming musical and instrumental competence of the teacher-choreographer must be specific to prepare students with the basic features of the profession and learning adult beginners to play a musical instrument. The program of discipline «Playing a musical instrument» can be put into practice training of the teacher-choreographer in higher educational institutions.
Опис
Ключові слова
хореографічна освіта, педагог-хореограф, музично інструментальна компетентність, програма навчальної дисципліни, choreographic education, teacher, choreographer, musical and instrumental competence, discipline program
Бібліографічний опис
Тарапата-Більченко, Л. Г. Зміст музично-інструментальної підготовки педагога-хореографа [Текст] / Л. Г. Тарапата-Більченко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2014. – Вип. 1–2 (3–4). – С. 183–192.