Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4203
Title: Метроритмічна основа класичного екзерсису та музичного супроводу: проблема взаємовпливу
Other Titles: The Metrorhythmic Basis оf Classical Exercise аnd Musical Accompaniment: тhe Problem оf Interaction
Authors: Коган, Інна Петрівна
Kohan, Inna Petrivna
Keywords: метроритм
екзерсис
ритмоформула
темп
класичний танець
хореографічна комбінація
музичний супровід
metrorhythm
exercise
rhythmoformula
tempo
classical dance
choreographic combination
musical accompaniment
Issue Date: 2014
Citation: Коган, І. П. Метроритмічна основа класичного екзерсису та музичного супроводу: проблема взаємовпливу [Текст] / І. П. Коган // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2014. – Вип. 1–2 (3–4). – С. 45–53.
Abstract: У статті на основі узагальнення наукової думки висвітлюється взаємовплив метроритму, що виступає основним структуроутворювальним компонентом танцювальних рухів і класичного екзерсису. Підкреслюється, що важливою умовою і провідним фактором успішності цього процесу на різних етапах є засвоєння студентами техніки виконання вправ, комбінацій або етюдів у тріаді ритму, музики й тіла. Для осмислення координуючих властивостей музичних і хореографічних взаємозв’язків проаналізовано використання ритмоформул, як ритмічних еквівалентів, які охоплюють інтонаційно-артикуляційно-ритмічні складові. Наголошується, що аналіз означеної проблеми слід розглядати у вимірі сучасних підходів, які дозволяють прозирнути в глибинну сутність досліджуваного феномену.
In the article on the basis of analysis of scientific sources the mutual influence between the metrorhythm in classical exercise is investigated. It combines the kinematic components of human motor skills in a variety of its manifestations, which is the main structure of the image component of dance movements. It is emphasized that an important condition and a leading factor in the success of this process is at different stages of assimilation of students skill exercises, or combinations of studies in the triad of rhythm, music and body. The mastering of technique dancing of classic exercise forms the basis of expressiveness of movement, creates a solid foundation, subject to the direction of the improving of the plastic art of the organism. The process of mastering of metrorhythm will allow the future executor master music and dance expression, and perfect in their art-form plastic design of exercise will be the basis of achieving a high level of professionalism. To comprehend the coordinating properties of musical and choreographic relationships using rhythmic equivalents, rhythmic formulas that cover intonation and articulation and rhythmic components are analyzed in the article. It is noted that it is necessary to carry out consideration of this problem in the context of modern scientific approaches which allow reaching to deep essence and multilateral nature of the investigational phenomenon. When a series-depth theoretical knowledge of the structure of training acquired in the course of practical work on the formation of skills, creating a foundation of mental activity of students, the essence of which can be assimilated directly into choreography class and in independent work, taking into account different levels of dance training and quickness of perception.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4203
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kohan.pdf537,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.