Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4202
Title: Рухова інтерпретація музичних творів у ритміці Еміля Жак-Далькроза: наукова думка Польщі
Other Titles: Motor Interpretation оf Musical Works іn Rhythm оf Émile Jaques-Dalcroze: Scientific Thought оf Poland
Authors: Ключко, Вероніка Валеріївна
Kliuchko, Veronika Valeriivna
Keywords: рух
ритміка Еміля Жак-Далькроза
практична діяльність
рухова інтерпретація музичних творів
наукова думка Польщі
motion
practical activity
motor interpretation of music
rhythm
Émile Jaques-Dalcroze
scientific thought of Poland
Issue Date: 2014
Citation: Ключко, В. В. Рухова інтерпретація музичних творів у ритміці Еміля Жак-Далькроза: наукова думка Польщі [Текст] / В. В. Ключко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2014. – Вип. 1–2 (3–4). – С. 34–44.
Abstract: У статті здійснюється методологічне обґрунтування ідей Еміля Жак-Далькроза з позицій філософської категорії «рух», що становить основу життєдіяльності та розвитку людини, є підґрунтям різних видів мистецтва і способом переживання музики. Аналізується польська наукова думка стосовно рухової інтерпретації як практичної діяльності, способу візуалізації форми та змісту музичного твору, що розширює можливості його перцепції й розуміння.
The article highlights the fundamental importance of the category of the «movement» of the existence and development of man. It is shown that the movement is the basis of different types of art and there are ways to experience music. Activity, action is a prerequisite for the accumulation of experience, the acquisition of knowledge and skills, the formation of the concepts and behavior, and is therefore indispensable in the learning process. Knowledge through action as the embodiment of the idea of development through movement is one of the most important conceptual frameworks in rhythmic Dalcroze. The article describes the role of practice in gaining knowledge and shaping the image of the world, in particular - the role of music and motor activity rhythm. The system of E. Jaques -Dalcroze movement serves as a means of an active presentation of music and musical experiences illustrations; it turns into a specific activity – a motor interpretation of music. Based on the analysis of ideas of E. Jaques -Dalcroze and the Polish scientists the research reveals the essence of the interpretation of the motor as a way of visualizing music. The goals, objectives and principles of its creation are formulated. The purpose of the interpretation of the motor has empowerment the perception of musical works to facilitate their understanding of both the artist and to the recipient. The motor tasks interpretation of a musical work are a reflection of its individual elements; the replacement of mining works experience sensations of the whole body; the deep awareness of the hidden contents of a musical work, as well as comprehension of the form in which this content is described; emotional impact on the viewer through the plastic body. The interpretation of the principles of creating music involves deeper in the architecture of the product and the drama that is being rendered. For expressive and convincing interpretation of the talent and sensitivity of the artist must be based on the information about the era, a biography of the composer, writing the circumstances of the work, a detailed reading of the musical text, understanding of the musical terms, the analysis of the elements that make up the musical expression and form, reading emotions, moods, which put the composer.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4202
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kliuchko.pdf546,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.