Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4164
Title: Застосування засобів рефлексотерапії у корекційно-логопедичній роботі при стертій дизартрії
Other Titles: Application of Means of Reflexotherapy in Correctional-Logopedic Work at Erased Dysarthria
Authors: Мороз, Людмила Василівна
Moroz, Lyudmyla Vasylivna
Keywords: стерта дизартрія
корекційно-логопедична робота
рефлексотерапія
голчасті аплікації
Су-Джок терапія
точковий масаж
стертая дизартрия
коррекционно- логопедическая работа
рефлексотерапия
игольчатые аппликации
Су- Джок терапия
точечный массаж
erased dysarthria
correctional-logopedic work
reflexotherapy
Su-Jock therapy
acupressure
Issue Date: 2017
Publisher: Медобои-2006
Citation: Мороз, Л. В. Застосування засобів рефлексотерапії у корекційно-логопедичній роботі при стертій дизартрії [Текст] / Л. В. Мороз // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : збірник наукових праць / за ред. В. М. Синьова, О. В. Гаврилова. – Кам’янець-Подільський : ПП Медобори-2006, 2017. – Вип. 10 – C. 188–197
Abstract: У ході викладу матеріалів статті обґрунтовується необхідність застосування засобів рефлексотерапії у комплексі з іншими засобами в корекційно-логопедичній роботі при стертій дизартрії. Стерта дизартрія відноситься до складних мовленнєвих порушень, що характеризуються різноманітністю проявів, складністю та глибиною порушень, тривалістю настання корекційного ефекту. Автор наголошує, що складність та різноманітність симптомів при стертій дизартрії вимагають тривалої (наполегливої, систематичної) та комплексної корекційно-логопедичної роботи із обов'язковим залученням у цей процес засобів рефлексотерапії. У статті зазначено, що при стертій формі дизартрії логопедичні заняття ефективно поєднувати із сеансами точкового масажу за методикою А. Уманської, Су-Джок терапією та голчастими аплікаціями. Автором доведено, що означені засоби рефлексотерапії доповнюють та посилюють психолого-педагогічні, медичні засоби, природно впливають на основні патогенетичні механізми стертої дизартрії, що виступає запорукою ефективності корекційно-логопедичного процесу. Тому в статті значну увагу приділено їх теоретико-методичній характеристиці та особливостям застосування.
В ходе изложения материалов статьи обоснована необходимость применения средств рефлексотерапии в комплексе с другими средствами в коррекционно-логопедической работе при стертой дизартрии. Стертая дизартрия относится к сложным речевым нарушениям, которые характеризуются разнообразностью проявления, сложности и глубины нарушений, а также длительностью наступления коррекционного эффекта. Автор указывает, что сложность и разнообразность симптомов при стертой дизартрии требует проведения длительной и комплексной коррекционно-логопедической работы с обязательным использованием средств рефлексотерапии. В статье определено, что при стертой форме дизартрии логопедические занятия эффективно сочетать с сеансами точечного массажа по А. Уманской, Су-Джок терапией и игольчатыми аппликациями. Автором доказано, что представленные средства рефлексотерапии дополняют и усиливают психолого-педагогические, медицинские средства, естественно влияют на основные патогенетические механизмы стертой дизартрии, что является гарантией эффективности коррекционно-логопедического процесса. Поэтому в статье уделено значительное внимание их теоретико-методической характеристике и особенностям применения.
The necessity of using reflexotherapy means in combination with other means in correctional-speech therapy work with erased dysarthria is substantiated in the course of tbe materials presentation in the article. The erased dysarthria - refers to the complex speech disorders characterized by a variety of manifestations, complexity and violations depth, the duration of the corrective effect. The symptoms complexity and variety with erased dysarthria requires a long (persistent, systematic) and comprehensive correctional-speech therapy work with the obligatory involvement of reflexotherapy in this process is stressed by the author in the article. Reflexotherapy is a human diagnosis and treatment method hy influencing biologically active points and areas on a human's body. The physiological effect of reflexology is due to the regulating reflex principle of the human body and animals functions, aimed at maintaining an optimal activity level. Understanding the reflex act as a holistic process, which depends on certain anatomical and physiological connections, the presence of inhibitory mechanisms in the central nervous system is the hasis of modern ideas about the reflexology mechanisms. The doctrine of conditional reflex connections hetween the cerebral cortex and internal organs justifies the feasibility of reflex therapy with complicated speech disorders. It is noted in the article that with erased dysarthria logopedic exercises are effectively combined with acupressure sessions according to the method of A. Umanska, Su-Jock therapy and acupuncture. The author has proved that the identified reflexology means supplement and enhance psychological and pedagogical, medical means, naturally affect the main pathogenetic dysarthria mechanisms, that guarantee the correctional and speech therapist process effectiveness. Therefore, the considerable attention is paid to their scientific and methodological characteristics and application peculiarities. The results of observations, interim and final children examination give an opportunity to confirm the indicated means effectiveness of reflexotherapy in the complex correctional-speech therapy work with erased dysarthria. Thus, there was an improvement in children general, small and speech motility, general organism state, mood, sleep, and reduced expressiveness of vegetative-vascular dysfunctions.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4164
ISSN: 2413-2578
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Мороз 3.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.