Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4161
Title: Using a Praxeology Approach to the Rational Choice of Specialized Software in the Preparation of the Computer Science Teacher
Other Titles: Використання праксеологічого підходу до раціонального вибору спеціалізованого програмного засобу у підготовці вчителя інформатики
Authors: Семеніхіна, Олена Володимирівна
Semenikhina, Olena Volodymyrivna
Друшляк, Марина Григорівна
Drushliak, Maryna Hryhorivna
Шишенко, Інна Володимирівна
Shishenko, Inna Volodymyrivna
Зігунов, Василь Миколайович
Zigunov, Vasyl Mykolayovych
Keywords: teacher’s preparation
the sign test
praxeology approach
orming of the abilities to choose software rationally
echnology of teacher’s preparation
підготовка вчителя
праксеологічний підхід
критерій знаків
формування вмінь раціонально обирати програмний засіб
Issue Date: 2018
Citation: Using a Praxeology Approach to the Rational Choice of Specialized Software in the Preparation of the Computer Science Teacher / E. Semenikhina, M. Drushlyak, I. Shishenko, V. Zigunov // TEM JOURNAL. – 2018. – Vol.7, No.1. – Р. 164–170.
Abstract: From the positions of Praxeology, the aspects of the forming of the future teachers’ abilities to choose software that turns out to be the most rational for the solving of the professional task are considered in the article (on the example of computer science teachers’ preparation to use dynamic mathematics software (DMS). The forming of such abilities based on a formula "one task – different software" is described. The methodology of organization of such experimental studies on the base of Sumy State Pedagogical University (Ukraine) is described. The results of the statistical analysis of data are given on the basis of non-parametric sign test for dependent sample. It is educed that taking into account such approach provides the positive dynamics of the level of future informatics teachers’ preparation at the significance level of 0.05.
У статті з позицій праксеології розглянуто аспекти формування у майбутніх учителів умінь обрати серед розмаїття програмних засобів (на прикладі підготовки вчителів інформатики використовувати програми динамічної математики (ПДМ)) обрати саме той продукт, який за наявним у ньому інструментарієм виявиться найраціональнішим для розв’язання конкретної професійної задачі. Описано технологію формування таких умінь, яка базується на формулі «одна задача-різні програмні засоби». Описано методику організації відповідного експериментального навчання на базі Сумського державного педагогічного університету (Україна) і наведено результати статистичного опрацювання одержаних даних на основі непараметричного знакового критерію для залежних вибірок.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4161
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TemJournalFebruary2018_164_170.pdf284,35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.