Психолого-педагогічні особливості управління хором

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкриваються психолого-педагогічні особливості управління хоровим колективом, які полягають у феномені особистості диригента-хормейстера; його вміннях створювати особливе психічне напруження, використовувати психологічний фактор впливу – навіювання, управляти власним емоційним станом з одночасним впливом на психологічний стан усіх хористів-виконавців, встановлювати психологічні контакти, володіти важливим ресурсом психіки музиканта – виконавською увагою. На основі виявлених психолого-педагогічних засад організації роботи з хором розроблено систему практичних порад учителямдиригентам, які дадуть змогу методично правильно, ефективно й цікаво вибудовувати модель взаємодії з хоровим колективом.
The article reveals the psychological and pedagogical peculiarities of the management of a choral group, which is to the phenomenon of the identity of the conductor-choirmaster, his skills to create a special psychological stress, to use the psychological factor of influence is the suggestion to manage a personal emotional state simultaneously with the influence on the psychological state of all singers-performers, set psychological contacts, hold an important resource psyche musician performing attention. Based on identified psychological and pedagogical foundations the organization of work with the choir has developed a system of practical advice to the teachers-conductors: vocal when configuring choir to consider the state of health, mood choir; at the initial stage of the lessons of great importance is the self-presentation of the conductor and attracting attention of the staff; the Director of the choir not be verbose, should not be given many tasks simultaneously; tasks that are put before the choir should be manageable and accessible; technically complex fragments of a work can be repeated once or twice, reusable repetition will not give the desired result; when communicating with a choir should follow the same respect for its participants; it is necessary to take into account the gender characteristics of the choir; you should not pay attention to random errors and stop performing process; great importance is the distance between the conductor and chorus; classes should be held constant emotional growth; positive, inspiring the emotional state of the choristers can contribute to a better sound generation, if the perpetrators are not formed a vocal skills. The use of these recommendations will help the conductor to build a model of interaction with a choir methodically correctly, efficiently and interesting.
Опис
Ключові слова
хоровий колектив, диригент, психологопедагогічні особливості, навіювання, психологічні контакти, виконавська увага, практичні поради, choir, conductor, psychological and pedagogical characteristics, suggestion, psychological contacts, performing attention, practical advice
Бібліографічний опис
Заболотний, І. П. Психолого-педагогічні особливості управління хором [Текст] / І. П. Заболотний // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : ВВП "Мрія", 2013. – Вип. 2 (2). – С. 3–14.