Специфіка підготовки майбутнього вчителя музики до здійснення художньо-проектної діяльності

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті проведено аналіз досліджень присвячених проблемі викоритання проектних технологій у професійній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Розглядаються можливості навчальновиховного процесу музично-педагогічних факультетів щодо залучення студентів до проектної діяльності. Акцентується увага на особливостях художньо-проектної діяльністі майбутнього вчителя музики, що зумовлено особливими формами пізнання, властивими тільки мистецтву. Осмислюється роль художніх образів мистецтва у змістовому наповненні художньо-проектної діяльності.
The purpose of this article is to define the specificity of preparation of future teachers of music art to the implementation of artistic and project activity, predetermined by special forms of knowledge which are peculiar to art. The term «art-project activity» is broadly reflected by the teachers of technological education industry. In particular the use of art education project activity is described primarily in working with pupils at the lessons of musical art and culture. Designing in art education has its own characteristics associated with specific forms of knowledge which are peculiar to art. A number of scientists (B. Asafiev, O. Apraksina, D. Kabalevsky, O. P. Rudnitskaya) have mentioned the specifics of artistic disciplines, unlike other educational subjects. The use of synthesis of the arts in the project activity of a future teacher of music is possible in various ways. The more the relationship of music with different types of art and colorful aspects of our life, the meaningful is knowledge to the student about educational potential project method and its application of technology in the classroom to music school. Musical works offer artistic images, directly facing the sensory sphere of human emotions and feelings and are intended to «grab» it, to get to sympathize and empathize. This feature of the influence of art on the inner world of man is the basis of the specifics of the project activity of the future teachers of music. In this article we have identified some possible educational process of musical-pedagogical faculties regarding the implementation of artistic and project activity of the students. The author’s attention is focused on the students’ ability to use the synthesis of the arts, enabling a holistic (non-linear) research problematic aspects of the project. The potential of artistic imagery of art in the formation of a personality, which is the main feature of artistic and project activity of the future teacher of music is identified. The problem of a reasoned choice of the types of the projects that meet the specifics of the objects of artistic and aesthetic cycle and finding educational technology training to the project activity of future teachers of music in terms of training in higher educational institutions of Ukraine and China requires further research.
Опис
Ключові слова
проектні технології, професійна підготовка, музичне мистецтво, художній образ, художньо- проектна діяльність, project technology, vocational training, art of music, artistic images, artistic and project activity
Бібліографічний опис
Лі Цзяці Специфіка підготовки майбутнього вчителя музики до здійснення художньо-проектної діяльності [Текст] / Лі Цзяці // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП "Мрія", 2015. – Вип. 1–2 (5–6). – С. 169–180.