Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4111
Title: Чеська віолончельна школа в концепті європейської музичної культури XVIII – початку ХІХ ст.
Other Titles: The Czech Cello School in the Concept of European Musical Culture of the XVIII-th and early XIX-th century
Authors: Зав’ялова, Ольга Костянтинівна
Zavialova, Olha Kostiantynivna
Keywords: віолончельна школа
європейська музична культура
виконавські та педагогічні традиції
чеські віолончелісти
cello school
European musical culture
performing and pedagogical traditions
Czech cellists
Issue Date: 2015
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Зав’ялова, О. К. Чеська віолончельна школа в концепті європейської музичної культури XVIII – початку ХІХ ст. [Текст] / О. К. Зав’ялова // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП "Мрія", 2015. – Вип. 1–2 (5–6). – С. 61–74.
Abstract: У статті висвітлюються особливості розвитку чеської віолончельної школи XVIII – початку ХІХ ст. Виявляється її вплив на формування європейських віолончельних виконавських і педагогічних традицій. Аналізується виконавська, педагогічна та композиторська творчість чеських віолончелістів, надається історична оцінка їх діяльності.
Historical uncertainty and «latency» operation of the Czech cello art is not promoted and its proper study in art. The main sources, which highlight some aspects of these issues are «History of cello art» by L. Ginzburg, the works by I. Belza, V. Shchepakina, various dictionaries and reference books. At the same time the influence of the Czech cello school (primarily F.Y. Werner, the Stamitzs family, A. Filz, A. and M. Kraft) on the formation of cello performing and pedagogical traditions of European musical culture which is one of the main factors in the development of the European cellist. Overview performing, composing and teaching Czech cellists in the XVIII-th and early XIX-th century reveals deep national identity and a significant distribution, and influence in the European musical environment. Thus, a significant role in identifying the specifics of the concert, the popularization of the instrument, enriching its repertoire was played by mastery F.Y. Werner, a father and a son Mara, A. Filz, J. Reich, J. Fial, a father and a son Kraft. The highest results have different pedagogical works by F.Y. Werner, J. Filz, J. Menze, M. Kraft, the brothers Schastnaya and others. Universalism creativity has come to light in the creation of cello compositions impregnated expressiveness and national spirit of Czech music, such as the concerts of A. Filz, A. Kraft, K. Stamitz, J. Reich, sonatas of Ya Mary, J. H. Smrchki, pedagogical opus of Ya Schastny. Inadequate disclosure in musicology the activity and achievements of Czech cellists at the stage of national tradition necessitate further study.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4111
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zavialova__Cheska violonchelna shkola.pdf573,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.