Теоретичне обґрунтування структури критеріїв і показників художньо-творчої компетентності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва

Ескіз
Дата
2015
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Сум ДПУ імені А.С. Макаренка
Анотація
У статті, на основі проведеного аналізу літературних джерел, розглянуто теоретичні аспекти формування художньо-творчої компетентності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва. Зокрема розглянуто її структурні складові, критерії та показники. Проаналізовано категоріально-понятійний апарат і з’ясовано сутність понять: «структура», «критерії» та «показники». Розроблено й запропоновано критерії та показники художньо-творчої компетентності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва, що представлені мотиваційно-ціннісним, світоглядно-когнітивним та діяльніснорефлексивним складовими.
In the article the analysis of the literature is done, the theoretical aspects of formation of art creative competence of future teachers of fine art is considered, the main components of art creative competence are defined. In particular the author’s definition is regarded as a complex integrative process that combines aesthetic, art, educational and vocational creative competences. We define art creative competence of future teachers of fine art as ability to enriching of the personal visual experience, development of art and aesthetic taste and special abilities, perfection of skills in fine art by means of composition for creating original by content and objectively valuable of work. The categorical-conceptual apparatus is analyzed, the essence of the concepts «structure», «criteria» and «indicators» is found out. So «structure» means a relationship and definite interrelation of the parts of the whole. Criterion is a general essential feature on the basis of which evaluation, comparison of actual educational events is done. Index captures a state or level of the development of a specific criterion. On the basis of analysis of pedagogical literature the criteria and indicators of art creative competence of future teachers of fine art are developed and proposed. The components of art creative competence in the direct relationship in the structure are: motivational valuable, ideological cognitive, action-reflective. In addition each of the components has its criteria. The basis of the motivationalvaluable component makes up: a desire to do objectively valuable works of art, interest to the objective values of the products of art creativity, value orientation of art creativity. Ideologically-cognitive component is knowledge of the theory of fine arts, developed imagination, fantasy, creativity, presence of visual capabilities. The action-reflective component of art creative competence of future teachers of fine art is: art skills; creative activity, high possession of art techniques and materials. These criteria and indicators will be considered in the course of contenting and forming experiments of the research. Determinations of the levels of criteria that go into motivational valuable ideological and cognitive and action-reflective components need further development. Also it is advisable to ground the pedagogical conditions and the model of formation of art creative competence of future teachers of fine art.
Опис
Ключові слова
художньо-творча компетентність, учитель образотворчого мистецтва, структура, компетентності, критерії, мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, art creative competence, teacher of fine art, structure, components, criteria, motivational, cognitive, activity
Бібліографічний опис
Семенова, О. В. Теоретичне обґрунтування структури критеріїв і показників художньо-творчої компетентності майбутнього вчителя образотворчого мистецтва [Текст] / О. В. Семенова // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ВВП "Мрія", 2015. – Вип. 1–2 (5–6). – С. 39–49.