Теоретико-педагогічний аналіз концертно-виконавської компетентності іноземних студентів магістратури

Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті здійснено теоретико-педагогічний аналіз формування художньо-виконавської компетентності іноземних студентів магістратури в умовах фахової підготовки; розкрито наукові підходи (мистецтвознавчий, культурологічний, педагогічний), на основі яких узагальнено зміст понять «виконавство», «концертно-виконавська компетентність». Проаналізовано педагогічні умови формування художньо-виконавської майстерності іноземних студентів під час навчання в магістратурі, визначено компонентну структуру досліджуваного явища.
The article is devoted to the theoretical and pedagogical analysis of the formation of artistic-performing competence of the foreign students of the master’s degree in conditions of professional training; scientific approaches (art criticism, culturological, pedagogical approaches) on the basis of which the concepts of “performance”, “concert-performing competence” are generalized. The pedagogical conditions for the formation of artistic-performing mastery of foreign students during training in the magistracy are analyzed, and the component structure of the phenomenon is determined. The analysis of branch scientific literature gives grounds to conclude that there is insufficient work of scientists, whose works would highlight the problems of forming the artistic-performing competence of the foreign students in the specialty of piano in the system of Ukrainian music-pedagogical education, the specific features of this process are described. The study of authoritative positions allows us to state the unsystematic nature of research. The authors focus only on certain aspects of the formation of the artistic and performing competence of instrumentalists: the psychophysical state of the artist, the development of the artistic-intellectual potential of the individual, the mastery of technical techniques in the process of professional training, the formation of interpretive experience, volitional qualities, artistic abilities, which form the structural component of this phenomenon, However, they do not specify the professional (piano) branch and do not highlight the specifics of working with foreign students in the conditions of their studies in the Master’s Degree. These aspects of the preparation of the foreign students for the specialty of piano playing require a keen attention of scientists, especially in the field of the formation of artistic-performing competence in the conditions of Ukrainian musical education. After revealing creative potential in the cultural and educational conditions of another country, every foreign student needs special attention from the teacher who, based on his own pedagogical experience, has to adequately respond to the specific qualities of the subject of the educational process, taking into account his mental qualities and the level of previous professional training, to predict each the next stage of his professional growth by introducing effective, non-traditional pedagogical principles and methods.
Опис
Ключові слова
теоретико-педагогічний аналіз, структура, концертно-виконавська компетентність, іноземні студенти, піаністи, мистецька освіта, формування, компоненти, фахова підготовка, theoretical-pedagogical analysis, structure, concertperforming competence, foreign students, pianists, art education, formation, components, vocational training
Бібліографічний опис
Люй Цзін Теоретико-педагогічний аналіз концертно-виконавської компетентності іноземних студентів магістратури [Текст] / Люй Цзін // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 2 (10). – С. 134–142.