Змістові компоненти формування етнонаціонального виконавського стилю майбутніх учителів музики та хореографії з КНР у ВНЗ України

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті доведена унікальність музично-хореографічної освіти, що розглянута на етнонаціональному виконавському стилі майбутніх учителів музики та хореографії з КНР і його змістових компонентах, які розкривають «автопортрет» виконавської хореографічної школи. Зазначено, що формування етнонаціонального виконавського стилю майбутніх учителів музики й хореографії з КНР спрямоване на збереження та відтворення духовної культури й національних особливостей народу з метою трансформації духовно-морального потенціалу та якостей особистості. Процес опанування етнонаціональним виконавським стилем майбутнім фахівцем музичнохореографічної справи невід’ємний від розвитку етноорієнтованої музично-естетичної свідомості, якою стає «рухомовна свідомість», що виникає в контексті етнічної традиції певної країни.
The article proves the uniqueness of the musical-choreographic education, which is considered on the ethno-national performing style of the future teachers of music and choreography from the PRC and its content components, revealing the “self-portrait” of the performing choreography school. It is noted that formation of the ethno-national performing style of the future teachers of music and choreography from the PRC is aimed at preserving spiritual culture and national features of the people with the goal of transforming spiritual and moral potential and personality traits. The process of mastering the ethno-national performing style by the future specialist of musical-choreographic art is inseparable from the development of ethnooriented musical and aesthetic consciousness, which becomes a “motor-speech consciousness” arising in the context of the ethnic tradition of a certain country. Taking into account the fact that creative context of formation of ethnonational performing style, which contributes to enhancing the spiritual, aesthetic and cognitive activity of the future music and choreography teachers, we focus on the process of the personality transformation within the musicaleducational period, which involves the formation of the new personal meanings in the consciousness of the individual. The formation of the system of ethno-national values activates the process of formation of personal values and self-perfection, which determines the activation and effectiveness of the development of the style of performingprofessional activity of the future music teachers and choreography. Consequently, the formation of an ethno-national performing style of the future music and choreographer teachers is conducted in the Ukrainian artistic educational system aimed at preserving spiritual culture and national peculiarities of the people in order to transform the spiritual and moral potential and personality traits. The process of mastering the ethno-national performing style of a student from the People’s Republic of China is inseparable from the development of ethno-oriented musical and aesthetic consciousness, which becomes the “rolling consciousness” that arises in the context of ethno-cultural tradition and allows a person of a certain ethnic group to create socially significant values, to demonstrate their own ethno-national identity in the performing style.
Опис
Ключові слова
змістові компоненти, формування етнонаціонального виконавського стилю, майбутні вчителі музики й хореографії з КНР, виконавець, індивідуальний стиль, критерії, content components, formation of ethno-national performing style, future teachers of music and choreography from China, performer, individual style, criteria
Бібліографічний опис
Устименко-Косоріч, О. А. Змістові компоненти формування етнонаціонального виконавського стилю майбутніх учителів музики та хореографії з КНР у ВНЗ України [Текст] / О. А. Устименко-Косоріч, Чжан Їн // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 2 (10). – С. 65–74.