Формування творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії засобами бального танцювального мистецтва

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2017
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті висвітлено умови сприятливі для вдосконалення навчально-виховного процесу студента-хореографа, з метою результативного формування його творчого потенціалу засобами сучасного бального танцю, а саме: орієнтація педагогічного процесу на певні освітні принципи, що базуються на взаємодії навчання, виховання й розвитку на всіх етапах підготовки майбутнього вчителя хореографії; упевненість і наполегливість; свобода у творчому педагогічному процесі. Розглянуто вплив естетичного виховання на всебічний гармонійний розвиток майбутнього фахівця з хореографічного мистецтва, застосування ситуацій успіху як методу виховання особистісних якостей студента-хореографа.
The article describes the conditions favourable for the improvement of the educational process of a student-choreographer with the aim of the effective formation of his creative potential by means of modern ballroom dance, namely: orientation of the pedagogical process to certain educational principles based on the interaction of education, upbringing and development at all the stages of preparation of the future choreography teacher; pedagogical methods for effective upbringing of confidence and perseverance; freedom in the creative pedagogical process, in particular when teaching contemporary ballroom choreography. The influence of aesthetic education on the comprehensive harmonious development of a future specialist in choreographic art, the importance of the aesthetic aspect in ballroom dance classes, the importance of applying situations of success during the educational process as a method of upbrining the personal qualities of a student-choreographer are taken into consideration. The modern ballroom dance is difined as one of the types of choreographic art, serving as an effective means of musical and plastic, artistic and aesthetic, sports and physical, emotional, versatile development and education of the personality of the future teacher of choreography. The article states that ballroom dance is an important means of upbringing, since in all its forms and manifestations it implements educational function through: development of emotional and logical perception of the surrounding reality; formation of aesthetic tastes, ideals, views, beliefs, aesthetic attitude to phenomena and objects of the surrounding reality; stimulation of cognitive activity and autonomy, development of creative abilities and skills. Although many psychological and pedagogical studies are devoted to the problem of the preparation of the future teachers, the formation of creative potential, the development of their creative abilities, this issue is insufficient and needs further research.
Опис
Ключові слова
творчий потенціал, психолого-педагогічні умови, майбутній учитель хореографії, упевненість, наполегливість, естетичний розвиток, свобода, сучасний бальний танець, creative potential, psychological and pedagogical conditions, future teacher of choreography, confidence, persistence, aesthetic development, freedom, modern ballroom dance
Бібліографічний опис
Сизоненко, В. А. Формування творчого потенціалу майбутнього вчителя хореографії засобами бального танцювального мистецтва [Текст] / В. А. Сизоненко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 2 (10). – С. 57–64.