Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4008
Title: Методика опанування образотворчої грамоти у вищій школі засобами фотографії й малюнку
Other Titles: Pictorial Technique Mastering Literacy in Higher Education by Means of Photography and Drawing
Authors: Жулінський, Микола Васильович
Zhulinskyi, Mykola Vasylovych
Keywords: фотоапарат
малюнок
мистецтво
перспектива
константність сприйняття
цілісність бачення
людина
еволюція
свідомість
спосіб життя
camera
picture
art
perspective
perceptual constancy
vision integrity
human
evolution
consciousness
way of life
Issue Date: 2016
Citation: Жулінський, М. В. Методика опанування образотворчої грамоти у вищій школі засобами фотографії й малюнку [Текст] / М. В. Жулінський // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2016. – Вип. 2 (8). – С. 255–264.
Abstract: У статті дається порівняльна характеристика загальних принципів зображення навколишнього середовища за допомогою фотографування й безпосередньо через зорове сприйняття людини; характеризуються основні принципи передачі матеріальних об‘єктів за допомогою законів лінійної та просторової перспектив; показується вплив мистецтва на розширення свідомості студента; вказується на несумісність використання фотоапарату під час вивчення образотворчої грамоти в мистецьких ВНЗ; дається загальна характеристика негативного впливу власності на духовний розвиток людини; на прикладі використання фотоапарату показується згубний вплив техніки на розвиток земної цивілізації взагалі.
The article provides comparative characteristics of the general principles of the environment representation through photography and directly through visual perception of the individual; describes the main principles of the material objects transfer using linear and spatial perspective laws; shows that representation of the object with the help of camera: eliminates a whole layer of work to transform volumetric forms of three-dimensional world in the illusion of volume and space on a two-dimensional surface; understanding the internal structure of the objects is replaced by the subconsciously surface copying; neutralizes creative source; passive coping leads to rapid fatigue and makes learning uninteresting and difficult task, the student loses faith in his creative abilities; a sense of dignity brought by success in education, is replaced by vanity; it undermines belief in education as a means of spiritual development; the student is satisfied with minimal knowledge. His consciousness becomes narrow and the student gets notorious; selfishness and disrespect for those who do not have the camera and the envy of others are brought up; the fear of loss of the camera leads to the fear of loss of personal power and his own position in the team; understanding of art is distorted; the directions of creative energy from the development of his personal internal forces is transferred to the possession of the best technique; the possession gets in conflict with training, and as a result, professional level dramatically decreases; the student loses the understanding of the nature of things; the role of the teacher is reduced, and the need for visual arts education comes under question. The general characteristic of the negative impact of private ownership on the spiritual development of the individual and the development of earthly civilization in general is given.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/4008
Appears in Collections:Актуальні питання мистецької освіти та виховання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zhulinskyi M. V. Metodyka opanuvannia obrazotvorchoi.pdf567,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.