Формування творчої індивідуальності майбутнього педагога-хореографа у процесі проведення міжвузівської олімпіади зі спеціальності «Хореографія»

Анотація
У статті визначено творчу індивідуальність як сукупність неповторних особливостей, які допомагають людині у процесі творчої діяльності створювати щось оригінальне, своєрідне, нове. Формування творчої індивідуальності відбувається під час фахової підготовки вчителя, зокрема у процесі виконання творчих завдань, участі у виховних мистецьких заходах, творчих проектах, концертних виступах і студентських олімпіадах. Проаналізовано формування творчої індивідуальності майбутніх учителів хореографії у процесі проведення Міжвузівської олімпіади зі спеціальності «Хореографія».
Creativity is needed in all areas of life, but the most of it relates to the art and develops thanks to it, especially choreography. Forming of the creative individuality occurs during the professional teacher’s training, in particular in the implementation of creative tasks, participation in educational art activities, art projects, concert performances and student olympiads. 14-15 of March 2016 at the SI «K. D. Ushynskiy Southern National Pedagogical University» the First interuniversity olympiad on the speciality «Choreography» in Ukraine took place. The competition program consisted of three parts: theoretical, performing and teaching. Theoretical part passed in the form of a testing. Students of our university in general showed a good knowledge of the theoretical disciplines of the choreographic cycle and received high marks. The next phase was the performing tour where every participant danced stylized solo of the national-patriotic theme and could reveal their creative choreography and performing abilities, implement into plastic the unforgettable artistic image and make a strong emotional impression to the jury. The most difficult part was the pedagogical tour where students could show their teaching abilities, formed artistic and communicative skills, ability to build a precise lesson structure, use of elements of practical showing and demonstrate a quality result in the end. Students of our university differed with brightness and clearness of the explanation of the basic idea of the dance, imaginative decision, emotional filling and symbolism of each motion. As a result of the Olympiad all the students were awarded, including Oleksander Pischaniy, who received a diploma for methodological competence and Anna Pidgorna, who won the third place prize. Participation in the Olympiad in the speciality «Choreography» is the invaluable experience on the way of professional development of the future teacher-choreographer, new acquaintances, possibility of exchanging experience, expansion the creative horizons and a great opportunity to self affirmation and self-realization. The prospect of further research us to analyze the forming of the creative individuality in the process of learning the discipline of choreographic cycle «Ensemble».
Опис
Ключові слова
творча індивідуальність, фахова підготовка, олімпіада зі спеціальності «Хореографія», майбутній педагог-хореограф, creative individuality, professional preparation, olimpiad from speciality «Choreography», future teacher-choreographer
Бібліографічний опис
Криворотенко, А. Ю. Формування творчої індивідуальності майбутнього педагога-хореографа у процесі проведення міжвузівської олімпіади зі спеціальності «Хореографія» [Текст] / А. Ю. Криворотенко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2016. – Вип. 2 (8). – С. 131–137.