Діяльність концертмейстера-піаніста: теоретичний аспект

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті на основі теоретичного узагальнення праць із питань ансамблевої взаємодії визначено діяльність концертмейстера-піаніста як різновид самостійної музично-творчої виконавської діяльності, що характеризується спільністю дій, взаємодією та узгодженістю на всіх рівнях процесу спільного музикування. Виділено такі рівні зазначеного процесу, як: концептуальний (створення власної інтерпретаційної концепції вокально-інструментального твору); комунікативно-інформаційний (досягнення взаєморозуміння у виробленні спільної інтерпретаційної концепції вокально-інструментального твору) виконавсько-ансамблевий (збалансована, виважена взаємодія та узгодження «всієї шкали» виконавських можливостей співвиконавців, взаємопроникнення емоційних станів). Створено модель діяльності концертмейстера-піаніста, яка трактується як штучно створений її зразок у вигляді схеми, що відбиває та відтворює у більш простому вигляді будову, взаємозв’язки й відношення між елементами діяльності, що вивчається.
In the article on the basis of theoretical generalization of works on ensemble interaction the activity of the concertmaster-pianist as a kind of independent musical-creative and performing activity is defined, which is characterized by joint action, cooperation and coherence at all levels of the collaborative process of musical performance. Several levels of the process are outlined: conceptual (creating of somebody’s own interpretation of the concept of the vocal-instrumental works); communication-information (achieving understanding for creating a shared interpretation of the concept of vocal-instrumental works); performing-ensemble (balanced interaction and coordination of the “full scale” of performance possibilities of ensemble players, the reciprocation of emotional states).The mechanism of concertmaster’s activities of the pianist in the context of general patterns of human activity is studied. Activity of the concertmaster pianist, just like activity in general, is characterized by the presence of the subject, which directs its activity (manifested in a particular way of object development) to the object; the system of actions united by one motive and purpose; the result of the product. The subject of activity, which is investigated is the identity of the concertmaster; the object – co-performer (co-performers); the system of actions is specified by the unity of verbal discussion and actions of music and performing display and are combined with the goal – the achievement of ensemble cohesion at all levels of the process of joint performance; as a result, the product of activity is agreed ensemble performance. The model of the concertmaster-pianist’s activity is created, which is interpreted as its artificially created pattern in the form of a diagram which displays in a more simple form the structure, connections and relations between elements of the studied activities.
Опис
Ключові слова
концертмейстер-піаніст, діяльність, рівні процесу спільного музикування, модель, concertmaster-pianist, activity, levels of the process of collaborative musical performance, model
Бібліографічний опис
Петренко, М. Б. Діяльність концертмейстера-піаніста: теоретичний аспект [Текст] / М. Б. Петренко // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2016. – Вип. 2 (8). – С. 13–21.