Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3431
Title: Профессионально-личностный портрет педагога высшей школы XXI века
Other Titles: Personal and Professional Portrait the Teacher of the Higher School of the XXI Century
Authors: Кубановa, Т. В.
Kubanova, T. V.
Keywords: преподаватель
студенты
педагогическая деятельность
профессиональное становление
педагогическая модель
система качеств личности
профессиональная компетентность
teacher
students
teaching activities
professional development
pedagogical model
system of personal qualities
professional competence
Issue Date: 2017
Citation: Кубановa, Т. В. Профессионально-личностный портрет педагога высшей школы XXI века [Текст] / Т. В. Кубанова // Фізико-математична освіта : науковий журнал / Міністерство освіти і науки, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Фізико-математичний факультет ; редкол.: В. Ю. Сторіжко, Ф. М. Лиман, І. О. Мороз [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – Вип. 3 (13). – С. 88–92.
Abstract: В современной высшей профессиональной школе Украины возрастает роль преподавателей. Преподаватель воздействует на студентов не только возможностями учебной дисциплины, но всей своей личностью. Всё это предъявляет высокие требования к личности самого педагога, к его выполнению своего служебного долга, уровню нравственной зрелости, требует постоянного повышения его научной и психолого-педагогической культуры. Автор считает, что общая интегративная модель качеств преподавателя может быть представлена как система качеств личности, каждое из которых предназначено для реализации следующих сфер деятельности: ведение учебного процесса; методическая работа и повышение личной квалификации; воспитательная работа среди студентов; научная работа; управление кафедрой, вузом и другая организаторская деятельность; личная жизнедеятельность преподавателя. Ведущую роль в структуре качеств преподавателя играет его профессиональная компетентность, которая заключается не только в знании своего предмета и методики его преподавания, но и в развитии личностного потенциала.
In modern higher professional school of Ukraine is increasing the role of teachers. Teacher affects the students Not only with discipline, but his whole person. All this places high demands on the personality of the teacher, his performance of his official duty, level of moral maturity requires continuous improvement of its scientific and psycho-pedagogical culture. The author believes that the overall integrative model of the qualities of the teacher may be represented as a system of personality traits, each of which is intended for the following fields of activity: conducting the learning process; methodical work and improvement of personal qualifications; educational work among students; summary; management of the Department, University and other organizational activities; personal activity of the teacher. A leading role in the structure of qualities of the teacher plays his professional competence, which is Not just knowledge of their subject and its teaching methods, but also in the development of personal potential.
URI: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/3431
Appears in Collections:Фізико-математична освіта

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_3(13)_Kubanova_Scientific journal FMO.pdf689,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.