Поняття «патріотизм» в Українській науковій педагогічній думці

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У публікації проаналізовано провідні педагогічні підходи до поняття «патріотизм», уточнено сутність та структуру даної дефініції в гуманітарно-педагогічному контексті та з позиції культурологічного підходу. Категорія «патріотизм» визначається як стійке соціально-психологічне утворення, що характеризує ціннісне ставлення особистості до Батьківщини в органічній єдності національно-етнічного та національно-громадянського аспектів і проявляється в культуротворчій діяльності. Авторка доводить, що культурологічний підхід розгляду поняття «патріотизм» зумовлює концентрацію уваги на здатності й потребі особистості відтворювати соціально-культурний досвід певної спільноти в загальнолюдській культурі.
The article deals with disclosing of meaning of the notion of «patriotism». Leading pedagogical approaches to the definite problem have been analysed, the content and the structure of the given notion from the point of view of humanities and pedagogy and language and culture approaches have been specified. It has been proved that the problem of patriotic education of school youth is one of the most important as the future of our state depends on its solution. The lack of common understanding of the pedagogical status of the category of patriotism in the modern pedagogical science has been highlightened by the scientists. The author admits that the majority of the scientists characterize patriotism as one of the main pedagogical principles of education, national education, military patriotic education. The majority of Ukrainian investigators outline three major types of patriotism  ethnic, which is based on the feeling of self detachment towards separate ethnic group, its language, culture and history;  territorial, which is identified with definite territory, its landscape, climate etc.  state, that foresees educating of civil outlook. On the basis of the made scientific analysis of the sources on the problem of the study, the specified definition of the notion of patriotism has been given, taking into account its humanity and pedagogical context, patriotism is a stable, social, psychological formation, complex integration quality of the personality which characterizes its evaluative attitude towards motherland in organic unity of national ethnic and national civic aspects, and is displayed in language cultural activity. Cultural approach to the notion of «patriotism» motivates concentration of attention on personality’s ability and need to reproduce social and cultural experience of peculiar community – ethnic group, people, nationality, in panhuman culture. Human being obtain social and cultural experience through the mechanism of spiritual acquisition of ethno-cultural values and creative self-realization. That is why it is necessary to organize emotionally coloured acquisition of cultural values and stimulate pupils vigorous activity using social and cultural environment in patriotic upbringing. Generalization of the above mentioned scientific sources proved that scientists separate the following components of patriotism love to the motherland and people knowledge of the language and history, interests to national culture in general, to national traditions, devotion and readiness for the defense of the motherland.
Опис
Ключові слова
патріотизм, виховання, патріотичне виховання, патріот, особистість, освіта, культурологічний підхід, компоненти патріотизму, patriotism, education, patriotic education, patriot, cultural approach, patriotism components
Бібліографічний опис
Качур, М. М. Поняття «патріотизм» в Українській науковій педагогічній думці [Текст] / М. М. Качур // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №6 (32). – С. 54–61.