Проект статуту нижчих і середніх училищ міністерства народної освіти 1860 р. та його вплив на розвиток педагогічної думки другої половини ХІХ ст.

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
На основі аналізу історико-педагогічних джерел автор статті висвітлює основні положення проекту статуту нижчих і середніх училищ 1860 р. Аналізує напрями педагогічної дискусії навколо проекту щодо доступності школи широким верствам населення, залучення приватної та громадської ініціативи до відкриття шкіл, усунення бюрократизму й адміністративного свавілля в управлінні навчальними закладами, запровадження ефективних методів навчання, розподіл класичної та реальної освіти тощо. З’ясовує вплив статуту на розвиток педагогічної думки другої половини ХІХ ст. Проект статуту 1860 року значно відрізнявся від статутів пізніших років і відображав ліберальні просвітницькі напрями суспільної думки. У всіх частинах зазначеного проекту видно живе й щире бажання поставити загальну освіту на міцні основи визнані наукою, досвідом і умовами життя народу.
On the basis of historical and pedagogical sources the author of the article highlights the main positions of the draft statute of middle and lower secondary schools in 1860. The author analyzes trends of pedagogical discussion of the project on the availability of schools to the general population, the involvement of private and public initiative to schools opening, eliminating bureaucracy and administrative arbitrariness in the administration of educational institutions, introduction of effective teaching methods, the distribution of classical and real education. The author finds out the statutes influence on the development of educational thought in the second half of the nineteenth century. The draft statute of 1860 differed greatly from the statutes of later years and reflected the liberal educational trends of public opinion. In all parts of the project a live and sincere desire can be seen to put general education on a strong foundation determined by science, experience and living conditions of people’s life. The progressive features of the project include: - school’s release from landowner’s custody and community involvement in school management; - review curriculum, reducing the number of hours for study Latin and Greek; - opening libraries at lower public schools; - opening teaching courses at high public schools; it is hereby recognized the need for special pedagogical training of teachers for the lower level of primary education; - redefining the role of the teachers in the learning process, their rights and duties. The draft statute of 1860 has a number of drawbacks: - State of education is preserved in some schools; - preference for classical education and the lack of clearly defined directions in learning; - introduction of tuition fees in high public schools; - restricting the rights of schools and teachers in the selection of textbooks and manuals. Despite the imperfection of the project, it was the first attempt of the government to determine the features of a new school, which in some extent would meet the requirements of educational community.
Опис
Ключові слова
реформа освіти, проект статуту 1860 р., початкові навчальні заклади, гімназії, класична освіта, реальна освіта, educational reform, draft statute, elementary schools, high schools, classical education, real education
Бібліографічний опис
Малько, Н. М. Проект статуту нижчих і середніх училищ міністерства народної освіти 1860 р. та його вплив на розвиток педагогічної думки другої половини ХІХ ст. [текст] / Н. М. Малько // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 72–83.