Змістові компоненти формування етнонаціонального виконавського стилю у сербських баяністів-акордеоністів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті доведено унікальність баянно-акордеонної освіти, що розглянута на етнонаціональному виконавському стилі баяністів-акордеоністів та його змістових компонентах, які розкривають «автопортрет» виконавської школи локально визначеної країни. Зазначено, що формування етнонаціонального виконавського стилю в баянно-акордеонних школах спрямоване на збереження та відтворення духовної культури й національних особливостей народу з метою трансформації духовно-морального потенціалу і якостей особистості. Процес опанування етнонаціональним виконавським стилем учня-музиканта невід’ємний від розвитку етноорієнтованої музично-естетичної свідомості, якою стає «звукомовна свідомість», що виникає в контексті етномузичної традиції певної країни.
We prove the uniqueness of the accordion education, which is considered the ethnonational performing accordion style and content components that reveal the «self-portrait» performing school locally designated country. It is indicated that the formation of ethnic national performing accordion style at schools aimed at the preservation and restoration of spiritual culture and national characteristics of the people to transform the spiritual and moral potential and personality traits. The process of mastering ethnic national performing style student musician are inseparable from the development of ethnic national musical-aesthetic consciousness that becomes «voice sound mind consciousness» that occurs in the context of a particular country ethno musical tradition. An integral part of the formation of ethnic style of performing, according to L. Wachtel, is the development bayan-accordion at the professional and personal levels In a study of the semantic components forming ethnic Serb students performing style music institutions takes into account a number of key ideas that are consistent with the provisions of conceptual studies: consideration of theoretical positions on the concept of «style», structural and functional aspects of ethnic style of performing, teaching conditions and means of effective formation and the criteria and the level of the formation of the Serbian bayan-accordion. The components of ethnic performing style consistent with the educational technology of its formation are proposed. Since the development of the individual performing technique as a component of style is reflected in the technical-technological unit. Ethnic identity component related to ethno-cultural unit of its formation and implementation within ethnocultural development bayan-accordionis investigated. The personal style is block formation derived for the first two blocks and includes the development of motivational sphere bayan-accordion and self-realozation in the teachers training preparation.
Опис
Ключові слова
баян-акордеон, школа, формування, етнонаціональний стиль, розвиток, учень, виконавець, індивідуальний стиль, accordion, school, form, ethnic national style, development, student, artist, individual style
Бібліографічний опис
Устименко-Косоріч, О. А. Змістові компоненти формування етнонаціонального виконавського стилю у сербських баяністів-акордеоністів [Текст] / О. А. Устименко-Косоріч, В. С. Курило // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін.]. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 27–36.