ЗНО з математики як особлива форма оцінювання навчальних досягнень учнів старшої школи в Україні

Анотація
У статті вивчаються особливості зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) якості знань з математики як форми проведення підсумкового оцінювання навчальних досягнень учнів української старшої школи. Розглянуто еволюцію ЗНО з математики в Україні, встановлено наявні переваги та проблеми, наведено пропозиції щодо покращення, окреслено подальші перспективи розвитку даної форми оцінювання. Доведено, що сьогодні система проведення ЗНО в Україні є стабільною і, фактично, повністю сформованою. Автор статті зазначає, що, слідуючи світовим традиціям, незалежне стандартизоване тестування має виконувати виключно діагностичну функцію, тобто слугувати інструментом відбору студентів до вишів.
In this paper we study the features of math external independent assessment (EIA) as a form of final assessment of math achievements of Ukrainian senior school pupils. We consider the evolution of math EIA in Ukraine, set the available benefits and challenges, propose some way to improvement and, finally, outline further prospects of this form of assessment. It is shown that math EIA in its structure and functions partly duplicates functions of the state final assessment (SFA) in mathematics. However, today this not quite natural fact has more positive than negative effect. Indeed, the math EIA in Ukraine has all features of traditional for world educational process standardized final testing. In this test realized the independence and openness to the public and the factor of subjective assessment by teachers is not so essential. Therefore, before the modernization of SFA math EIA should be given special dual function: to be the tool for evaluating the quality of mathematical preparation of Ukrainian senior school pupils and for the selection of students for higher education. The author emphasizes that the benefits of an independent evaluation of the quality of mathematical training of pupils with the help of EIA are obvious. Indeed, unlike the SFA, math EIA is created by a separate structure of MES of Ukraine with the involvement of international experts in the field of testing, which contributes to the improvement of quality both separate test assignments and test as a whole. In addition, unlike SFA, which is conducted by the interested subject teachers, math EIA is conducted by impartial instructors who are responsible for any revealed violations during its holding. Like SFA, structure and theme specification of math EIA is known in advance, but, unlike the SFA, the specific content of test tasks is unknown. This eliminates the possibility of using during EIA numerous manuals, which often are published by the same publishing houses that produce the SFA tasks. Finally, information about the results of the EIA is open, and after testing an official report together with all statistical data on its results is annually published on the website of UCEQA (www.testportal.gov.ua). However, the general statistical data about the results of SFA in Ukraine officially are not published and are closed for the Ukrainian society.
Опис
Ключові слова
ЗНО з математики, ДПА з математики, оцінювання навчальних досягнень з математики учнів старшої школи, math EIA, math SFA, assessment of student achievement in math of senior school pupils
Бібліографічний опис
Школьний, О. В. ЗНО з математики як особлива форма оцінювання навчальних досягнень учнів старшої школи в Україні [Текст] / О. В. Школьний // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 5 (39). – С. 417–427.