Готовність майбутніх учителів початкових класів до екологічного виховання учнів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті ми розкриваємо питання готовності майбутніх учителів початкових класів до екологічного виховання учнів, а також пропонуємо можливі шляхи вирішення означеної проблеми. Поняття змісту екологічної освіти випливає з потреб гармонійного відношення людини з природою, з навколишнім середовищем, з емоційно-ціннісних відносин та знань, а також із структури сучасного педагогічного процесу. Автором було проаназізовано нову екологоорієнтовану цінність у навчальому просторі – освіту для сталого розвитку. Подано інформацію про створення студентської наукової лабораторії «Еколоічна освіта для сталого розвитку».
In the article the question of readiness of future primary school teacher to ecological education of pupils is decided, and possible solutions of this problem are offered. The concept of ecological education content follows the need of harmonious relationship between man and nature, with the environment, developing emotional and value attitude and knowledge, as well as interaction with the structure of modern pedagogical process. The author analyzes the new ecologically-oriented unity in the educational space – education for sustainable development. The information on the establishment of students’ scientific laboratory «Ecological education for sustainable development» is provided. Future teacher’s readiness to the development of ecological activity of junior schoolchildren is considered as the personal quality that manifests itself in a positive attitude to independent cognitive activity, in the ability to set a goal of professional activity the development of ecological activity of junior schoolchildren, to choose pedagogically justified means of achieving this goal, to exercise self-control, to predict the ways and means to improve the effectiveness of work on students’ ecological activity development. In the frames of laboratory young scientists conduct research in various areas: development of scientific and educational interest in junior schoolchildren in the study of living nature; moral and spiritual development of a person in modern conditions; ecological education by means of folk pedagogics; formation of ecological culture as a modern paradigm of development of socio-cultural and educational process; environmental ethics as an anthropological point of reference for a man of the XXI century; didactic tools for the implementation of education for sustainable development. One of the organizational forms of work with students is their participation in conferences of different levels: university, national, international. In order to form ecological culture of the students, ecological ethics, as well as professional competence in the laboratory the following forms are used: the development and preparation of environmental activities for students of secondary schools and students living in the hostels, creating movies, videos about the biodiversity and environmental issues of the region, environmental advertising content, conducting final scientific workshop on the results of the laboratory work for the year.
Опис
Ключові слова
екологічне виховання, готовність, підготовка майбутніх викладачів, педтехнологія безперервної екологічної освіти, навчальні програми, студентська наукова лабораторія «Екологічна освіта для сталого розвитку», ecological education, readiness, future teachers’ training, pedagogical technology of continuous ecological education, curriculum, students’ research laboratory «Ecological education for sustainable development»
Бібліографічний опис
Шишкіна, Ю. О. Готовність майбутніх учителів початкових класів до екологічного виховання учнів [Текст] / Ю. О. Шишкіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 392–400.