Освітнє середовище як умова виховання майбутніх педагогів на ціннісних засадах етнопедагогіки

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статті доведено необхідність створення освітнього середовища як умови виховання особистості майбутнього фахівця з дошкільної освіти на ціннісних засадах етнопедагогіки. Визначено сутність поняття «освітнє середовище», особливості його створення як умови формування ціннісних пріоритетів студентів. Автор характеризує етнокультурні цінності з позиції навчально-пізнавального, розвивального, виховного аспектів. У статті розглядаються особливості організації навчально-виховної роботи зі студентами під час вивчення дисципліни «Етнопедагогіка дошкільна», та визначаються педагогічні умови, які сприяли осмисленню етнокультурних цінностей.
In this paper the necessity of creation of future teachers of pre-school education on the value basis of ethnopedagogy is proved. The nature of the concepts of «learning environment», «educational space», «educational environment» is determined. The educational environment is considered as a unique space, which defines the purpose, process, and outcome perspective of professional identity formation. The overall goal of creating an educational environment involves the assimilation and appropriation of students’ ethnic and cultural values and their application in their professional activity. The article defines the features of educational work with students in the study of the subject «preschool ethnopedagogics». The pedagogical conditions that facilitate comprehension and assimilation of values are defined, namely: focus students on the idea of moral personality, motivational support to the process of assimilation of ethno-cultural values. The author distinguishes in ethno-cultural values the educational and cognitive, developmental, upbringing components. The educational and cognitive aspect involves the orientation of future teachers on pedagogical ideal of ethnic identity formation of ethnology culture, the ability to understand the culture of people and feel the need for new ethno-cultural knowledge. The developmental aspect is directed at the formation of emotional and motivational systems of ethnic and cultural formation of future teachers. The upbringing aspect contributes to the moral, ethical, aesthetic qualities of the individual, ability to apply knowledge of ethnology in social and cultural environment. Creating a learning environment (software and literature support, the use of various tools, forms, methods of ethno-cultural work, the organization of joint activities of teachers and students, communications of pre-school institutions) helped to ensure active theoretical and practical activities for future teachers.
Опис
Ключові слова
освітнє середовище, освітній простір, едукаційне середовище, навчальне середовище, етнокультурні цінності, educational environment, educational space, learning environment, ethno-cultural values
Бібліографічний опис
Георгян, Н. М. Освітнє середовище як умова виховання майбутніх педагогів на ціннісних засадах етнопедагогіки [Текст] / Н. М. Георгян // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 331–339.